1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، e.aryani.sh@gmail.com 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران 3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (4433 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مدلسازی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین نیازهای بنیادی روانی و سلامت جسمانی دانشجویان انجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 240 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ذهن آگاهی (FFMQ) بائر و همکاران (2006)، نیازهای بنیادی روانی (PNS) دسی و رایان (2000) و فهرست سلامت جسمانی (PHC) بوآردمن (2004) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. دادهها با استفاده از دو نرم افزار SPSS vs. 22 و lisrel. 8.50 و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها:نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (49/1 = x2/df، 92/0 = GFI، 92/0 = AGFI، 91/0 = CFI، 93/0 = NFI، 046/0 = RMSEA) و مؤلفه نیازهای بنیادی روانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه ذهن آگاهی بر سلامت جسمانی تأثیر معنیدار دارد (05/0 > P). نتیجهگیری: نیازهای بنیادی روانی با واسطه گری ذهن آگاهی مؤلفههایی مهم در توسعه و بهبود سلامت جسمانی دانشجویان است. از اینرو توجّه به عوامل ذهن آگاهی و نیازهای بنیادی روانی جهت پیشبرد اهداف و تلاش جهت سوق دادن دانشجویان به سمت اثربخش بودن توصیه و تأکید میشود.
aryani ghizghapan E. Modeling the Role of the Mediator of Mindfulness in the Relationship between the Basic Mental Needs and Physical Health of Medical Students. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :33-43 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1566-fa.html
آریانی قیزقاپان ابراهیم، هاشمی مهر منیژه، ضیغمیان سیده فاطمه، رحیمی اول قاسم. مدلسازی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین نیازهای بنیادی روانی و سلامت جسمانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :33-43