[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر استفاده از رسانه های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز
یوسف ادیب1، فیروز محمودی، داود اژدری 2
1- دانشگاه تبریز.
2- ، powerelectric.86@gmail.com
چکیده:   (114 مشاهده)
مقدمه: امروزه رسانه­ها امکان ارتباط دانش­آموزان و معلمان، محتوا و معلمان و دانش­آموزان با همتایانشان را فراهم می­کنند لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر استفاده از رسانه­های دیداری – شنیداری و نرم­افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز است.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و  جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی تبریز در سال تحصیلی97-1396 می­باشد، حجم نمونه از بین 4025 نفر معلم ابتدایی شهرستان تبریز، بر اساس جدول مورگان 351نفر تعیین شد. نمونه مورد نظر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به صورت خوشه ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط متخصصان تایید شده و پایایی  با آلفای کرونباخ 738/0 می­باشد. داده ها از طریق نرم افزار spss  تجزیه و تحلیل شده و از روش­های آماری توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عوامل و روش فریدمن برای اولویتبندی عوامل استفاده گردید.
نتایج: میزان استفاده از رسانه­های دیداری-شنیداری آموزشی توسط معلمان ابتدایی تقریبا در حد متوسط یعنی 3تا 5 ساعت در هفته بوده و میزان استفاده از نرم­افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی کمتر از متوسط است. 8 عامل موثر بر استفاده از رسانه های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شناسایی شدند که به ترتیب  1- حمایت مدیریت مدرسه 2- محتوای رسانه­های دیداری- شنیداری و نرم افزارهای آموزشی 3- ویژگی­های فردی معلمان 4- امکانات و تجهیزات مدرسه 5- سن زیاد معلمان 6-  مهارت  معلمان در استفاده 7- حمایت فنی  8- عوامل سازمانی و اداری می­باشند.
 
نتیجه گیری: برنامه­ریزان آموزش و پرورش باید جهت استفاده هرچه بیشتر معلمان از رسانه­ها و نرم­افزار های آموزشی، بر اساس عوامل شناسایی شده و اولویتبندی انجام شده تصمیمات راهبردی در این زمینه را  اتخاذ نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: رسانه ­های آموزشی، نرم­­افزار آموزشی، رسانه­ های دیداری- شنیداری، چندرسانه ­ای­ های آموزشی­، تکنولوژی آموزشی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Y, Mahmoodi F, Azhdari D. factors affecting the use of instructional visual-auditory media and softwares by primary teachers of Tabriz city . Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1567-fa.html

ادیب یوسف، محمودی فیروز، اژدری داود. عوامل موثر بر استفاده از رسانه های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1567-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768