1- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، m_sereshti@yahoo.com 2- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده: (4297 مشاهده)
مقدمه: بهبود کیفیت آموزش مامایی برای ارتقاء سلامت مادران و نوزادان حیاتی است. این مطالعه با هدف ارزیابی درونی گروههای آموزشی رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شده است. روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1396 در گروه آموزشی رشته مامایی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 36 دانشجوی مامایی، 16 دانش آموخته مامایی، 6 کارفرمایی فارغ التحصیلان، مسئول EDO، رئیس دانشکده و کلیه اعضای هیئت علمی (11 نفر) بود. نمونه گیری در بخش اعضای هیئت علمی به صورت سرشماری و بقیه واحدهای پژوهش به صورت در دسترس انجام شد. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه، فرم مشاهده و چک لیست بود. برای تعیین نقاط قوت و ضعف درحوزههای مورد بررسی از دامنه زیراستفاده شده است. نتایج دادههای کمتر از 50% نامطلوب، دادههای بین 80-50 درصد نسبتاً مطلوب و دادههای بالاتر از 80 درصد مطلوب در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS آزمونهای آماری توصیفی شامل فراوانی و درصد، میانگین و جمع کل انجام شد. یافتهها: نتایج ارزیابی درونی گروه مامایی نشان میدهد در کل حوزههای نه گانه مورد بررسی، این گروه از مجموع امتیاز کل حوزهها 828 امتیاز، 689 امتیار معادل 21/83 درصد را کسب نمودهاست که با توجه به استاندارد گوردمن در سطح مطلوب قرار دارد. وضعیت گروه مامایی در حوزههای رسالت واهداف آموزشی، مدیریت و سازماندهی برنامههای آموزشی، هیأت علمی و سنجش و ارزیابی در جایگاه مطلوبی قرار دارد. اما در حوزههای دانشجویان، منابع آموزشی، پژوهشی و دانشآموختهگان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. نتیجهگیری: گرچه وضعیت گروه مامایی با توجه به امتیازات کسب شده مطلوب بود، اما حوزههای دانشجویان و دانشآموختگان نیازمند توجه بیشتری است. لذا اقدامات لازم جهت رفع نقاط ضعف به ویژه در دو حوزه مذکور ضروری به نظر میرسد.
sereshti M, banaeian S, delaram M, kazemian A, safdari dehcheshme F, karami A, et al . Internal Evaluation of Midwifery Department, Nursing and Midwifery Faculty of Shahrekord University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :191-199 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1578-fa.html
سرشتی منیژه، بنائیان شایسته، دلارام معصومه، کاطمیان افسانه، صفدری ده چشمه فرانک، کرمی دهکردی اکرم، و همکاران. و همکاران.. ارزیابی درونی گروه آموزش مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :191-199