[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 191-199 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی درونی گروه آموزش مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
منیژه سرشتی1، شایسته بنائیان2، معصومه دلارام2، افسانه کاطمیان2، فرانک صفدری ده چشمه2، اکرم کرمی دهکردی2، زیبا رئیسی2، مرضیه رئیسی2، زینب توکل2، صدیقه جمالی2
1- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، m_sereshti@yahoo.com
2- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (429 مشاهده)
مقدمه: بهبود کیفیت آموزش مامایی برای ارتقاء سلامت مادران و نوزادان حیاتی است. این مطالعه با هدف ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1396 در گروه آموزشی رشته مامایی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 36 دانشجوی مامایی، 16 دانش آموخته مامایی، 6 کارفرمایی فارغ التحصیلان، مسئول EDO، رئیس دانشکده و کلیه اعضای هیئت علمی (11 نفر) بود. نمونه گیری در بخش اعضای هیئت علمی به صورت سرشماری و بقیه واحدهای پژوهش به صورت در دسترس انجام شد. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه، فرم مشاهده و چک لیست بود. برای تعیین نقاط قوت و ضعف درحوزههای مورد بررسی از دامنه زیراستفاده شده است. نتایج داده‌های کمتر از 50% نامطلوب، داده‌های بین 80-50 درصد نسبتاً مطلوب و داده‌های بالاتر از 80 درصد مطلوب در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار SPSS آزمون‌های آماری توصیفی شامل فراوانی و درصد، میانگین و جمع کل انجام شد.
یافته‌ها: نتایج ارزیابی درونی گروه مامایی نشان می‌دهد در کل حوزه‌های نه گانه مورد بررسی، این گروه از مجموع امتیاز کل حوزه‌ها 828 امتیاز، 689 امتیار معادل 21/83 درصد را کسب نموده‌است که با توجه به استاندارد گوردمن در سطح مطلوب قرار دارد. وضعیت گروه مامایی در حوزه‌های رسالت واهداف آموزشی، مدیریت و سازماندهی برنامه‌های آموزشی، هیأت علمی و سنجش و ارزیابی در جایگاه مطلوبی قرار دارد. اما در حوزه‌های دانشجویان، منابع آموزشی، پژوهشی و دانش‌آموخته‌گان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد.
نتیجه‌گیری: گرچه وضعیت گروه مامایی با توجه به امتیازات کسب شده مطلوب بود، اما حوزه‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان نیازمند توجه بیشتری است. لذا اقدامات لازم جهت رفع نقاط ضعف به ویژه در دو حوزه مذکور ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: :ارزیابی درونی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، شهرکرد
متن کامل [PDF 856 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sereshti M, banaeian S, delaram M, kazemian A, safdari dehcheshme F, karami A, et al . Internal Evaluation of Midwifery Department, Nursing and Midwifery Faculty of Shahrekord University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (5) :191-199
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1578-fa.html

سرشتی منیژه، بنائیان شایسته، دلارام معصومه، کاطمیان افسانه، صفدری ده چشمه فرانک، کرمی دهکردی اکرم، و همکاران. و همکاران.. ارزیابی درونی گروه آموزش مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :191-199

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1578-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937