[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 25-32 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه روش آموزش از طریق شبکه اجتماعی و آموزش حضوری و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان بزرگسال در درس علوم اجتماعی
آقای مهدی کماسی 1، دکتر خدیجه علی آبادی2، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی2
1- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، mehdikomasi88@gmail.com
2- تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (428 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر با هدف مقایسه روش آموزش از طریق شبکه اجتماعی و آموزش حضوری و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان بزرگسال در درس علوم اجتماعی صورت گرفت.
روش کار: در این پژوهش از روش شبه‌آزمایشی با دو گروه آزمایش استفاده شده است. طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مدرسه بزرگسال پسرانه غیردولتی خوارزمی شهر خرمدره می‌باشند که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی، یک کلاس 30 نفره از این مدرسه به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب گردید. برای تعیین میزان یادگیری و یادداری دانش‌آموزان از آزمون‌های محقق‌ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها در بخش آمار توصیفی، شاخص‌های میانگین و انحراف استاندارد نمرات مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون واریانس چندمتغیره استفاده گردیده.
یافته‌ها: یافته‌ها در خصوص فرضیه اول نشان داد، یادگیری دانش‌آموزان حاضر در دوره شبکه اجتماعی تلگرام بیشتر از آموزش حضوری بوده است (556/9 = f، 05/0 > P). همچنین فرضیه دوم نشان داد میزان یادداری دانش‌آموزان حاضر در دوره شبکه اجتماعی تلگرام بیشتر از آموزش حضوری بوده است (056/7 = f، 05/0 > P).
نتیجه‌گیری: به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند فرصتی برای بهبود تدریس و یادگیری باشد. با توجه به امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی مجازی در اختیار آموزش قرار داده‌اند، معلمان و اساتید می‌توانند در زمینه کیفیت تدریس خود و تعمیق یادگیری، یادداری مطالب و افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از این شبکه‌ها بهره گیرند.
واژه‌های کلیدی: شبکه اجتماعی مجازی، آموزش حضوری، یادگیری، یادداری، دانش‌آموز بزرگسال.
متن کامل [PDF 978 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

komasi M, aliabadi K, zareii zavaraki E. Comparing The Method Of Teaching Through Social Network And Face Training And Its Impact On The Level Of Learning And Retention Of Adult Students In The Social Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (5) :25-32
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1589-fa.html

کماسی مهدی، علی آبادی خدیجه، زارعی زوارکی اسماعیل. مقایسه روش آموزش از طریق شبکه اجتماعی و آموزش حضوری و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان بزرگسال در درس علوم اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :25-32

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1589-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855