[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 152-159 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی تکالیف پروژه محور و تأثیر آن بر سبک یادگیری دانشجویان کارشناسی اتاق عمل عنوان مکرری: طراحی تکالیف پروژه محور و تأثیر آن بر سبک یادگیری
دکتر اکرم قهرمانیان1، دکتر وحید زمانزاده1، دکتر مژگان لطفی1، دکتر فرانک جبارزاده 2، آقای عباس داداش زاده1، دکتر عاطفه اله بخشیان1، خانم مهدیه اسمعیل نژاد1
1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ، ایران
2- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ، ایران ، jabbarzadehf@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (154 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تفاوت سبک‌های یادگیری در فراگیران بهتر است مدرسین، سبک‌های یادگیری فراگیران را تعیین نموده و بر اساس ویژگی‌های هر سبک، روش‌های آموزشی مناسبی را اتخاذ نمایند. در این مطالعه تکالیف پروژه محور به عنوان یک روش هماهنگ با سبک یادگیری جذب کننده و همگرا در تدریس درس فوریتهای پزشکی دانشجویان اتاق عمل طراحی و تأثیر آن بر سبک یادگیری تعیین گردید.
روش کار: در یک مطالعه از نوع دو گروهه شاهد دار، گام‌های طراحی تکالیف پروژه محور بر اساس معیارهای یادگیری پروژه محور، برگرفته از مرور بر متون استخراج و سپس با شرکت 34 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل (10 نفر گروه مداخله و 24 نفر کنترل) تکالیف پروژه محور در کلاس درس ارائه شد. پرسشنامه سبک یادگیری کلب قبل و بعد از اتمام دوره برای سنجش سبک یادگیری دانشجویان مورد استفاده قرارگرفت.
یافته‌ها: بین گروهی که پروژه را ارائه کرده بودند و گروهی که در کلاس حضور داشتند و فقط در بحث شرکت کرده بودند از حیث تغییر در سبک یادگیری، تغییر معنا داری یافت نشد (05/0 < P). همچنین علیرغم اینکه میانگین نمره مربوط به سبک‌های یادگیری در هر دو گروه (ارائه دهنده پروژه و مشارکت کننده در بحث) در تمام مدها افزایش یافته بود اما اختلاف بین قبل و بعد از آموزش در هیچکدام از گروهها معنی دار نبود (05/0 < P).
نتیجه‌گیری: طراحی تکالیف پروژه محور برای دانشجویان اتاق عمل و به عنوان یک روش آموزشی مطابق با سبک یادگیری جذب کننده و همگرا در دانشجویان یاد شده قابل پیاده‌سازی است. سبک یادگیری یک رفتار عادتی است و به نظر می‌رسد تغییر در نوع سبک یادگیری در کوتاه مدت نمی‌تواند حاصل شود. نیاز به انجام مطالعات بیشتر با حجم نمونه بیشتر، محدودیت‌های کمتر و اندازه گیری مکرر پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری پروژه محور، یادگیری حل مساله، سبک یادگیری، دانشجوی اتاق عمل
متن کامل [PDF 1004 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghahramanian A, Zamanzadeh V, Lotfi M, Jabbarzadeh F, Ddashzadeh A, Alahbakhshian A et al . Development of Project-based learning method tasks and its effects on Learning Style of the Undergraduate Students of Operating Room. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (5) :152-159
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1644-fa.html

قهرمانیان اکرم، زمانزاده وحید، لطفی مژگان، جبارزاده فرانک، داداش زاده عباس، اله بخشیان عاطفه و همکاران.. طراحی تکالیف پروژه محور و تأثیر آن بر سبک یادگیری دانشجویان کارشناسی اتاق عمل عنوان مکرری: طراحی تکالیف پروژه محور و تأثیر آن بر سبک یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :152-159

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1644-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862