[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 186-179 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی (مطالعۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران)
علی گل افشانی1 ، فرشیده ضامنی 2
1- دانشگاه علوم پزشکی مازندران،
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، f_zameni@yahoo.com
چکیده:   (3367 مشاهده)
مقدمه: هزاره سوم با تأکید بر رویکرد آموزش مادام العمر و توجه به اصول یادگیری یونسکو که مبتنی بر بینش ، دانش، توانش و پرورش و بالندگی است. شیوه های آموزش و یادگیری را دگرگون ساخته، و چشم انداز جدیدی را در بحث آموزش و سبک­های یادگیری در جهت خودکارامدی مطرح ساخته است. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ پیمایشی است. جامعۀ آماری 570 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه بر طبق جدول به روش تصادفی طبقه‌ای 234 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری، شامل دو پرسش‌نامه به شرح پرسش‌نامۀ سبک‌های یادگیری و خودکارآمدی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل واریانس یک­راهه، تعقیبی توکی و رگرسیون با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخۀ 20 انجام گرفت.
یافته‌ها: میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. شیوه‌های یادگیری (تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهوم‌سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال) بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تأثیر معناداری دارند و میزان خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان با سبک یادگیری واگرا، بیشتر از سایر سبک‌ها است.
نتیجه‌گیری: پژوهش فوق می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست‌های کلی مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای بازبینی برنامه‌ها و توجه و تمرکز بر برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر سبک یادگیری دانشجویان ایجاد کند و از این طریق موجبات بهبود عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را فراهم سازد.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهوم‌سازی انتزاعی، آزمایشگری فعال
متن کامل [PDF 483 kb]   (1347 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/4/31 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1399/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golafshani A, Zameni F. Effect of learning styles on postgraduate students and clinical assistants (a case study in Mazandaran University of Medical Sciences). Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :179-186
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1666-fa.html

گل افشانی علی، ضامنی فرشیده. تأثیر سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی (مطالعۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :179-186

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1666-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645