1- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات ، Reshadatjoohamideh@gmail.com 2- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات
چکیده: (28 مشاهده)
مقدمه : هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقاء کیفیت و تعیین شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب در رشته داروسازی بوده است. روش کار: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ نوع داده ها کمی و از نظر نحوه اجرا ودستکاری متغیرها توصیفی- پیمایشی بوده است.جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل 140 نفر( کلیه دانشجویان سال آخررشته داروسازی)دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی (96-95) بودند.که از روش تمام شماری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری داده ها،پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین روایی محتوایی، پرسشنامه پس از تائید استاد راهنما و مشاور به تائید 30 نفر از خبرگان در حیطه آموزش عالی نیز رسید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه ،از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ(96/0) استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با روش های آماری و معادلات ساختاری با استقاده از نرم افزارهای آماری20 SPSS وPLS تحلیل شدند یافته ها: نشان دادکه به ترتیب چگونگی کاربرد روش های تدریس در رشته داروسازی با بارعاملی (86/0) و مهارت های رفتاری اساتید با بارعاملی (83/0)دارای بیشترین سهم و کاربرد استاندارهای آموزشی با بارعاملی (65/0) دارای کمترین سهم را در ارتقاء کیفیت آموزش رشته داروسازی دارا هستند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی ابعاد شناسایی شده، تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین وضع مطلوب بطور معناداری بالاتر از میانگین وضع موجود است.
Reshadatjoo H, azimifar M. Determine the Dimensions and components of improving the quality of education in pharmacy and determine the gap between the existing and the desired situation.. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6) URL: http://edcbmj.ir/article-1-1681-fa.html
رشادت جو حمیده، عظیمی فر معصومه. تعیین ابعاد و مولفه های ارتقاء کیفیت آموزش در رشته داروسازی و تعیین شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6)