1- واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران 2- گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران ، beikzad_jafar@yahoo.com 3- گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده: (4693 مشاهده)
مقدمه: فرایند جذب در کشورهای جهانسوم و توسعهیافته، از ابعاد مغفول در نظام آموزش عالی و آموزشوپرورش هستند. تحقیقات مختلف در جهان نشان میدهد که اگر جذب افراد برای شغل معلمی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای باشد، به پیشبرد اقتصاد و توسعه میانجامد. روش کار: این مطالعۀ کیفی، در بهمن 1396 با رویکرد پدیدارشناسی، بر روی 18 متخصص عرصۀ تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی، به روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع دادهها انجام شد. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با گروههای کانونی بود. تمام مصاحبهها ضبط و سپس دستنویس و تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: با تحلیل و ادغام مؤلفههای اصلی، یک مؤلفۀ اصلی و 57 مؤلفۀ فرعی شناسایی شدند. بعضی از مضمونهای فرعی انتخابشده عبارتاند از: استخدام نکردن در بدو ورود، اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهی صلاحیت، ارزشیابی و نظارت بر فرایند آموزش بهصورت عملی و نظری، ارزشیابی اثربخشی دورههای کارورزی، تألیف کتابهای ویژه دانشگاه فرهنگیان، تأسیس کتابخانه الکترونیک، اعزام به خارج از کشور، مدیریت هوشمند کلاس، بهرهمندی از تجارب جهانی، شایستگیهای ادراکی و فناوری، توجه به tpck، تغییر آموزگار آموزشمحور به پژوهشمحور، پیادهسازی منتورینگ در آموزش، عدم اجرای سیستم پاداش در آموزشوپرورش، جرئتورزی و فنبیان، مهارت شناخت رفتارهای نابهنجار کودک و نوجوان، مهارت ایجاد رفتار مطلوب در کودکان، مهارت ارتقاء تمرکز و دقت، طراحی سیستم مطلوب ارزشیابی از دانشجویان و نظارت بر این ارزشیابی، و دانش هیورستیک. نتیجهگیری: از 57 محور بهدستآمده، اهمیت و توجه به اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهی صلاحیت پاسخهای مصاحبهشوندگان، از مهمترین مؤلفههایی هستند که باید در ارتقاء شایستگی حرفهای دانشجو- معلمان در فرایند آموزش بدانها توجه کرد.
Ghorbani Namvar F, Beikzad J, Nejad Irani F, Bohlouli N. The Experience of Education Experts and Human Resources' Management in Upgrading the Professional Merits of Student-Teachers’ Training of Farhangian University (a Phenomenological Study). Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :144-151 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1685-fa.html
قربانی نامور فرخ، بیک زاد جعفر، نزاد ایرانی فرهاد، بهلولی نادر. تبیین تجربه متخصصان تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی در ارتقاء شایستگی و صلاحیتهای حرفهای در فرایند آموزش برای دانشجو- معلمانِ دانشگاه فرهنگیان (یک مطالعه پدیدارشناسی). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :144-151