[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 144-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجربه متخصصان تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی در ارتقاء شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای در فرایند آموزش برای دانشجو- معلمانِ دانشگاه فرهنگیان (یک مطالعه پدیدارشناسی)
فرخ قربانی نامور1، جعفر بیک زاد2، فرهاد نزاد ایرانی3، نادر بهلولی3
1- واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران ، beikzad_jafar@yahoo.com
3- گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده:   (269 مشاهده)
مقدمه: فرایند جذب در کشور‌های جهان‌سوم و توسعه‌یافته، از ابعاد مغفول در نظام آموزش عالی و آموزش‌و‌پرورش هستند. تحقیقات مختلف در جهان نشان می‌دهد که اگر جذب افراد برای شغل معلمی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای باشد، به پیشبرد اقتصاد و توسعه می‌انجامد.
روش کار: این مطالعۀ کیفی، در بهمن 1396 با رویکرد پدیدارشناسی، بر روی 18 متخصص عرصۀ تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی، به روش نمونه‌گیری هدفمند تا اشباع داده‌ها انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه با گروه‌های کانونی بود. تمام مصاحبه‌ها ضبط و سپس دست‌نویس و تجزیه‌و‌تحلیل شدند.
یافته‌ها: با تحلیل و ادغام مؤلفه‌های اصلی، یک مؤلفۀ اصلی و 57 مؤلفۀ فرعی شناسایی شدند. بعضی از مضمون‌های فرعی انتخاب‌شده عبارت‌اند از: استخدام نکردن در بدو ورود، اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهی صلاحیت، ارزشیابی و نظارت بر فرایند آموزش به‌صورت عملی و نظری، ارزشیابی اثربخشی دوره‌های کارورزی، تألیف کتاب‌های ویژه دانشگاه فرهنگیان، تأسیس کتابخانه الکترونیک، اعزام به خارج از کشور، مدیریت هوشمند کلاس، بهره‌مندی از تجارب جهانی، شایستگی‌های ادراکی و فناوری، توجه به tpck، تغییر آموزگار آموزش‌محور به پژوهش‌محور، پیاده‌سازی منتورینگ در آموزش، عدم اجرای سیستم پاداش در آموزش‌و‌پرورش، جرئت‌ورزی و فن‌بیان، مهارت شناخت رفتارهای نابهنجار کودک و نوجوان، مهارت ایجاد رفتار مطلوب در کودکان، مهارت ارتقاء تمرکز و دقت، طراحی سیستم مطلوب ارزشیابی از دانشجویان و نظارت بر این ارزشیابی، و دانش هیورستیک.
نتیجه‌گیری: از 57 محور به‌دست‌آمده، اهمیت و توجه به اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهی صلاحیت پاسخ‌های مصاحبه‌شوندگان، از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که باید در ارتقاء شایستگی حرفه‌ای دانشجو- معلمان در فرایند آموزش بدان‌ها توجه کرد.
واژه‌های کلیدی: متخصصان تربیت‌معلم، مدیریت منابع انسانی، شایستگی‌های حرفه‌ای، دانشگاه فرهنگیان
متن کامل [PDF 929 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani Namvar F, Beikzad J, Nejad Irani F, Bohlouli N. The Experience of Education Experts and Human Resources' Management in Upgrading the Professional Merits of Student-Teachers’ Training of Farhangian University (a Phenomenological Study). Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (5) :144-151
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1685-fa.html

قربانی نامور فرخ، بیک زاد جعفر، نزاد ایرانی فرهاد، بهلولی نادر. تبیین تجربه متخصصان تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی در ارتقاء شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای در فرایند آموزش برای دانشجو- معلمانِ دانشگاه فرهنگیان (یک مطالعه پدیدارشناسی). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :144-151

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1685-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897