[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 151-143 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعه‌ستیزی) و بهزیستی معنوی در دانشجویان
گیتا علی پور 1، سجاد سعادت2 ، نسرین میری3
1- دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، alipourgita@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
چکیده:   (1564 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و باور به­خود می­تواند نقش موثری در موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی­های شخصیت تاریک و بهزیستی معنوی انجام شد.
روش­ ها: برای انجام این مطالعه از یک طرح مقطعی استفاده شد. این مطالعه در سال تحصیلی 97-1396 در جامعه دانشجویان دختر ساکن خوابگاه­های دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد (587 N=). 300 نفر به روش تصادفی ساده جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، مقیاس شخصیت تاریک و مقیاس بهزیستی معنوی استفاده گردید. تحلیل استنباطی داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم­افزار SPSS-24 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که که صفات شخصیت جامعه­ستیزی (001/0>P ،254/0-r=) و ماکیاولی (05/0>P ،138/0-r=) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند. اما بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج دیگر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی معنوی ارتباط مثبت و معنادار دارد (001/0>P ،291/0r=). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 14/0 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را می­توان بر اساس بهزیستی معنوی و صفت شخصیت تاریک جامعه­سنیزی تبیین نمود
  (144/0, R2=379/0, R=96/24F=).
نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد که ویژگی­های ماکیاولی و جامعه­ستیزی با نقش منفی و بهزیستی معنوی با نقش مثبت بر خودکارآمدی تاثیرگذار هستند.

 
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، شخصیت، بهزیستی معنوی، دانشجویان
متن کامل [PDF 423 kb]   (1493 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1397/5/25 | پذیرش: 1398/1/20 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour G, saadat S, Miri N. Prediction of Academic Self-Efficacy based on the Dark Triad Personality (i.e., Machiavellianism, Narcissism, and Psychopathy) and Spiritual Well-being in Students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :143-151
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1690-fa.html

علی پور گیتا، سعادت سجاد، میری نسرین. پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعه‌ستیزی) و بهزیستی معنوی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :143-151

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1690-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679