1- دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، alipourgita@yahoo.com 2- دانشگاه اصفهان 3- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
چکیده: (1564 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و باور بهخود میتواند نقش موثری در موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیت تاریک و بهزیستی معنوی انجام شد. روش ها: برای انجام این مطالعه از یک طرح مقطعی استفاده شد. این مطالعه در سال تحصیلی 97-1396 در جامعه دانشجویان دختر ساکن خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد (587 N=). 300 نفر به روش تصادفی ساده جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، مقیاس شخصیت تاریک و مقیاس بهزیستی معنوی استفاده گردید. تحلیل استنباطی دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرمافزار SPSS-24 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که که صفات شخصیت جامعهستیزی (001/0>P ،254/0-r=) و ماکیاولی (05/0>P ،138/0-r=) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند. اما بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج دیگر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی معنوی ارتباط مثبت و معنادار دارد (001/0>P ،291/0r=). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 14/0 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را میتوان بر اساس بهزیستی معنوی و صفت شخصیت تاریک جامعهسنیزی تبیین نمود
(144/0, R2=379/0,R=96/24F=). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که ویژگیهای ماکیاولی و جامعهستیزی با نقش منفی و بهزیستی معنوی با نقش مثبت بر خودکارآمدی تاثیرگذار هستند.
Alipour G, saadat S, Miri N. Prediction of Academic Self-Efficacy based on the Dark Triad Personality (i.e., Machiavellianism, Narcissism, and Psychopathy) and Spiritual Well-being in Students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :143-151 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1690-fa.html
علی پور گیتا، سعادت سجاد، میری نسرین. پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) و بهزیستی معنوی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :143-151