[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 81-90 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه جو آموزشی و سرزندگی تحصیلی با نقش تعدیلی اهداف پیشرفت اجتماعی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز
محسن رفیعی*1، عیسی برقی2، سیاوش شیخ علیزاده2
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، mrafiee62@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (201 مشاهده)
مقدمه : هدف از این پژوهش بررسی رابطه جو آموزشی و سرزندگی تحصیلی با نقش تعدیلی اهداف پیشرفت اجتماعی  در بین دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده 249 نفر برای نمونه انتخاب شدند. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، جو آموزشی و اهداف پیشرفت اجتماعی استفاده شد و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss  ویرایش 20 و روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی و رگرسیون تعدیل کننده) استفاده گردید.
یافته ها : بین جو آموزشی و سرزندگی تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد(r=0.35). اهداف پیشرفتی عملکردگرا  و تبحرگرا با منفی کردن رابطه جو آموزشی و سرزندگی تحصیلی(B=-0.396) و اهداف پیشرفتی عملکردگریز با مثبت کردن این رابطه(B=0.157) نقش تعدیلی را ایفا کردند.
نتیجه گیری: اگر دانشجو عملکرد گرا و تبحر گرا باشد فارغ از وضعیت جو آموزشی با سرزندگی دنبال اهداف خود خواهد بود و لی اگر عملکرد گریز باشد تحت تاثیر جو آموزشی قرار خواهد گرفت و با بهتر شدن جو آموزشی سرزندگی بالا و با بدتر شدن جو آموزشی سرزندگی پایینی را تجربه خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: جو آموزشی، سرزندگی تحصیلی، اهداف پیشرفت اجتماعی، دانشجویان
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rafiee M, barqie I, sheikhalizadeh S. Investigating the relationship between educational climate and academic vitality with the moderating role of social achievement goals among students of the Faculty of Nursing, Tabriz University of Medical Sciences.. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (4) :81-90
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1705-fa.html

رفیعی محسن، برقی عیسی، شیخ علیزاده سیاوش. بررسی رابطه جو آموزشی و سرزندگی تحصیلی با نقش تعدیلی اهداف پیشرفت اجتماعی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (4) :81-90

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1705-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991