گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، abbasshekari45@gmail.com
چکیده: (27470 مشاهده)
اهداف: از جمله روشهای فعالی که امروزه توجه صاحبنظران تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است، یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی دقیقتر تاثیر یادگیری مشارکتی از طریق آموختن با هم بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، طراحی و اجرا شد.
روشها: این مطالعه شبهتجربی در جامعه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر کاشان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. 50 دانشآموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی و در گروه کنترل از روش سنتی استفاده شد. پیشآزمون قبل از اعمال متغیرهای مداخله و پسآزمون پس از اعمال آزمایشی و پیگیری نیز 45 روز پس از اعمال مداخلات انجام شد. برای جمعآوری داده از آزمون رشد مهارتهای اجتماعی ماتسون استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بهکمک نرمافزار SPSS 16 استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات گروه آزمایش تفاوت معنیداری بین پسآزمون و پیگیری با پیشآزمون (0001/0= p ) و همچنین با گروه کنترل (0001/0= p ) نشان داد. بین دو گروه در رشد مهارتهای اجتماعی مناسب، کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، کاهش رفتارهای غیراجتماعی، کاهش میزان غرور و کاهش حسادت و گوشهگیری تفاوت معن ی دار وجود داشت ( 0001/0= p ).
نتیجهگیری: روش یادگیری مشارکتی نسبت به روشهای سنتی تدریس در رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان موثرتر است.
Shekarey A.. Effects of cooperative learning on the development of students’ social skills. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :31-37 URL: http://edcbmj.ir/article-1-171-fa.html
شکاری عباس. تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :31-37