[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 37-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان
عباس شکاری
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، abbasshekari45@gmail.com
چکیده:   (27470 مشاهده)

  اهداف: از جمله روش‌های فعالی که امروزه توجه صاحب‌نظران تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است، یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی دقیق‌تر تاثیر یادگیری مشارکتی از طریق آموختن با هم بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و اجرا شد.

  روش‌ها: این مطالعه شبه‌تجربی در جامعه دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهر کاشان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. 50 دانش‌آموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی و در گروه کنترل از روش سنتی استفاده شد. پیش‌آزمون قبل از اعمال متغیرهای مداخله و پس‌آزمون پس از اعمال آزمایشی و پیگیری نیز 45 روز پس از اعمال مداخلات انجام شد. برای جمع‌آوری داده از آزمون رشد مهارت‌های اجتماعی ماتسون استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر به‌کمک نرم‌‌افزار SPSS 16 استفاده شد.

  یافته‌ها: میانگین نمرات گروه آزمایش تفاوت معنی‌داری بین پس‌آزمون و پیگیری با پیش‌آزمون (0001/0= p ) و همچنین با گروه کنترل (0001/0= p ) نشان داد. بین دو گروه در رشد مهارت­های اجتماعی مناسب، کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، کاهش رفتارهای غیراجتماعی، کاهش میزان غرور و کاهش حسادت و گوشه­گیری تفاوت معن ی‌ دار وجود داشت ( 0001/0= p ).

  نتیجه‌گیری: روش یادگیری مشارکتی نسبت به روش­های سنتی تدریس در رشد مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان موثرتر است.

واژه‌های کلیدی: یادگیری مشارکتی، آموزش آموختن با هم، مهارت‌های اجتماعی، روش های سنتی یادگیری
متن کامل [PDF 272 kb]   (19025 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/5/17 | پذیرش: 1390/12/20 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shekarey A.. Effects of cooperative learning on the development of students’ social skills. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :31-37
URL: http://edcbmj.ir/article-1-171-fa.html

شکاری عباس. تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :31-37

URL: http://edcbmj.ir/article-1-171-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710