[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 28-19 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیش‌بینی پیشرفت‌ تحصیلی دانش‌آموزان
غلامعلی احمدی 1، نسرین اوضاعی2 ، ماندانا گودرزی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،‌ تهران،‌ ایران. ، ahmadi@sru.ac.ir
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،‌ تهران، ایران.
3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
چکیده:   (4203 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده است که پیشرفت تحصیلی تنها پیامد هوش فردی یا پیامدهای سخت­افزاری محیط اجتماعی نیست، بلکه تحت تأثیر جنبه­ های روانشناختی افراد نیز می ­باشد، لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر کرج انجام گرفت.
روش: مطالعه به شیوه توصیفی و از نوع همبستگی در بین 380 نفر از دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرج انجام شد. نمونه‌گیری به شیوه‌ی تصادفی- خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت، پرسشنامه درگیری تحصیلی پرسشنامه ریو و تسینگو و پرسشنامه  امید تحصیلی سهرابی و سامانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست­ آمده از نرم­افزار SPSS-16 و از آزمون­ های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به­ صورت همزمان استفاده شد.
یافته­ ها: یافته‌ها راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و درگیری تحصیلی (0/23= r)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و امید به تحصیل (0/55= r)، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل (0/29 =r)  نشان داده ­اند. پیشرفت تحصیلی با ضریب تعیین 0/23= 2R پیش­ بینی شد.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، بین متغیرهای پژوهش رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل توانایی پیش ­بینی پیشرفت تحصیلی در دانش ­آموزان را دارند.
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی، امید تحصیلی، درگیری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی.
متن کامل [PDF 347 kb]   (2073 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/6/8 | پذیرش: 1397/11/1 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi G, ozayi N, godarzi M. The Role of Self-Regulatory Learning Strategies, Student Conflict and Hope to Student in Student Advancement Forecasting. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :19-28
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1713-fa.html

احمدی غلامعلی، اوضاعی نسرین، گودرزی ماندانا. نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیش‌بینی پیشرفت‌ تحصیلی دانش‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :19-28

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1713-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645