1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، ezaraii@yahoo.com 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 4- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (5334 مشاهده)
مقدمه: استفاده از فناوریهای جدید در آموزش از جمله موضوعهایی است که در دو دهه گذشته مورد توجه صاحبنظران آموزش و یادگیری قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر غنی سازی برنامه درسی زبان انگلیسی با رویکرد فناوری کمکی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان با آسیبهای جسمی– حرکتی بود. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر با آسیب جسمی-حرکتی که در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، میباشد. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به شکل در دسترس، تعداد 16 نفر از دانشآموزان با آسیب جسمی-حرکتی پایه هفتم متوسطه اول در سال تحصیلی 97-1396 مجتمع امام علی(ع) در شهر تهران انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها، آزمون یادگیری متخصص ساخته بود. برای بررسی روایی محتوایی ابزار از دو شاخص شاخص نسبت روایی محتوایی لاوشه (1975) و شاخص روایی محتوایی والتز و باسل (1981) استفاده شد. همچنین پایایی آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. به دست آمد که نشان دهنده این است که آزمون از پایایی خوبی برخوردار بود. گروه آزمایش طی شش جلسه درس زبان انگلیسی را با استفاده از الگوی آموزشی غنی شده با فناوری کمکی(آنلاین و آفلاین) آموزش دیدند و گروه کنترل به شیوه معمول آموزش دیدند. در بخش آنلاین از وب سایت کوئیا و در بخش آفلاین از نرمافزار چند رسانهای درس زبانانگلیسی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر یادگیری وجود دارد (05/0 ≥ P). بنابراین نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهشهای انجام شده، بیانگر نقش مثبت استفاده از فناوریهای کمکی در افزایش یادگیری دانشآموزان با آسیبهای جسمی – حرکتی بود. نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش میتوان پیشنهاد داد از این الگو به عنوان راهکاری اجرایی برای یکی از اهداف کلان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش "بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی" استفاده شود.
Moradi R, l Zaraii Zavaraki E, Sharifi-Daramadi P, Nili- Ahmadabadi M R, Delavar A. Enrichment of English Language Curriculum with Assistive Technology Approach and its Impact on learning of Students with Physical-Motor Impairments: A New Strategic Approach to Inclusive Education. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :1-7 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1720-fa.html
مرادی رحیم، زارعی زوارکی اسماعیل، شریفی درآمدی پرویز، نیلی احمدآبادی محمد رضا، دلاور علی. غنیسازی برنامه درسی زبان انگلیسی با رویکرد فناوری کمکی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان با آسیبهای جسمی – حرکتی: راهبردی نوین در جهت آموزش فراگیر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :1-7