[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
غنی سازی برنامه درسی زبان انگلیسی با رویکرد فناوری‌ کمکی و بررسی تاثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های‌ جسمی – حرکتی : راهبردی نوین در جهت آموزش فراگیر
رحیم مرادی1، اسماعیل زارعی زوارکی 2، پرویز شریفی درآمدی1، محمد رضا نیلی احمدآبادی1، علی دلاور1
1- دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشگاه علامه طباطبائی ، ezaraii@yahoo.com
چکیده:   (121 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر غنی سازی برنامه درسی زبان انگلیسی  با رویکرد فناوری­ کمکی و بررسی تاثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های‌ جسمی– حرکتی بود. روش‌کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه­ی دانش­آموزان پسر با آسیب جسمی _ حرکتی که در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، می­باشد. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند به شکل در دسترس، تعداد 16 نفر از دانش‌آموزان با آسیب جسمی-حرکتی پایه هفتم متوسطه اول در سال تحصیلی 97-1396 مجتمع امام علی(ع) در شهر تهران انتخاب گردید. ابزار جمع­آوری داده­ها، آزمون یادگیری متخصص ساخته بود. برای بررسی روایی محتوایی ابزار  از دو شاخص شاخص نسبت روایی محتوایی لاوشه (1975) و شاخص روایی محتوایی والتز و باسل (1981) استفاده شد. همچنین پایایی آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. به دست آمد که نشان دهنده این است که آزمون از پایایی خوبی برخوردار بود. گروه آزمایش طی شش جلسه درس زبان انگلیسی را با استفاده از الگوی آموزشی غنی شده با فناوری­ کمکی( آنلاین و آفلاین) آموزش دیدند و گروه کنترل به شیوه معمول آموزش دیدند. در بخش آنلاین از وب سایت کوئیا و در بخش آفلاین از نرم افزار چند رسانه­ای درس زبان‌انگلیسی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­­ها از روش­های آماری در دو سطح توصیفی (شاخص­های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش­آزمون، تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر یادگیری وجود دارد (05/0 ≥P). بنابراین نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهش های انجام شده، بیانگر نقش مثبت استفاده از فناوری­های کمکی در افزایش یادگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های‌ جسمی – حرکتی بود.
 
واژه‌های کلیدی: زبان انگلیسی، فناوری‌های کمکی، یادگیری، دانش‌آموزان با آسیب‌های‌ جسمی – حرکتی.
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R, l Zaraii Zavaraki E, Sharifi-Daramadi P, Nili- Ahmadabadi M R, Delavar A. Enrichment of English Language Curriculum with Assistive Technology Approach and its Impact on learning of Students with Physical-Motor Impairments: A New Strategic Approach to Inclusive Education. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1720-fa.html

مرادی رحیم، زارعی زوارکی اسماعیل، شریفی درآمدی پرویز، نیلی احمدآبادی محمد رضا، دلاور علی. غنی سازی برنامه درسی زبان انگلیسی با رویکرد فناوری‌ کمکی و بررسی تاثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های‌ جسمی – حرکتی : راهبردی نوین در جهت آموزش فراگیر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1720-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862