[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 62-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه‌های ایران و ییل
طیبه علی آبادی1 ، منیر نوبهار2 ، حسن بابامحمدی1
1- علوم پزشکی سمنان
2- دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، Nobahar43@semums.ac.ir
چکیده:   (4155 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه­ها نقش مهمی در توسعه اجتماعی و تولید دانش دارند. تولید نیروی کار واجد شرایط جهت تولید دانش عمدتا از طریق برنامه­های دکترا در دانشگاه­ها صورت می­گیرد. فارغ التحصیلان دکتری پرستاری به عنوان عامل پیشبرد علم پرستاری، مشاوران حرفه و آموزش­ دهنده محققان آینده پرستاری هستند. برنامه­های درسی در ایفای بهتر این وظایف نقش دارند؛ لذا، شناخت نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی کشورمان ضروری به نظر می­ر­سد؛ بنابراین هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی دوره دکتری پرستاری در ایران با دانشگاه ییل بود.
روش کار:  مطالعه حاضر از نوع توصیفی-  تطبیقی است که در سال 1397 انجام شد. پس از دریافت برنامه درسی دوره دکتری ایران و دانشگاه ییل از سایت­های معتبر مرتبط مقایسه با استفاده از الگوی Beredy انجام شد. این الگو از روش­های مطالعات تطبیقی است که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را شامل می­شود.
یافته­ ها: علیرغم برخی شباهت­ها در نحوه پذیرش، توجه به خدمت عادلانه و تساوی حقوق، جامعه محور بودن حرفه پرستاری، بیان صلاحیت­ها، تفاوت­هایی نیز در برگزاری سمینارهایی در راستای پایان­نامه، بالینی بودن اعضا هیات علمی، داشتن برنامه عملیاتی، بسترسازی جهت تحقق رسالت و چشم انداز، دارا بودن دوره Doctor of Nursing Practice، واحدهای درسی بین دانشکده ییل و ایران دیده شد.
نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان می­دهد که برنامه آموزشی دکتری پرستاری با اعمال تغییراتی در نحوه پذیرش، استراتژی اجرایی آموزشی، تدوین برنامه عملیاتی و واحدهای درسی باید گام­هایی در تحقق رسالت، چشم انداز و در نهایت رشد و تعالی سیستم آموزش پرستاری بردارد
واژه‌های کلیدی: مقایسه تطبیقی، برنامه آموزشی، دکتری پرستاری، ایران، ییل
متن کامل [PDF 1030 kb]   (1664 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/6/28 | پذیرش: 1397/10/29 | انتشار: 1398/4/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Abadi T, nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing Ph.D. education program in Iran and Yale Universities. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (2) :53-62
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1738-fa.html

علی آبادی طیبه، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه‌های ایران و ییل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :53-62

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1738-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713