1- گروه علومتربیتی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران ، Zangeneh@basu.ac.ir 2- گروه علومتربیتی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
چکیده: (6265 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمیت کارآفرینی در سیستم اقتصادی منجر به توسعه آن در بخشهای بنیادین یک کشور از جمله آموزشوپرورش شده است. از این رو از آنجا که آموزش کارآفرینی عامل مهمی در رشد و توسعه خصیصههای کارآفرینی در دانشآموزان به حساب میآید، هدف پژوهش حاضر مطالعهی نگرش معلمان به روشهای یاددهی- یادگیری آموزش کارآفرینی در دوره ابتدایی بود. روشها: پژوهش حاضر به شیوهی توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری شامل کلیه مهارتآموزان آموزگار ابتدایی مادهی 28 ورودی سال 1396 و در نهایت گروه نمونه شامل 44 نفر از مهارتآموزان آموزگاری ابتدایی داوطلب بودند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه به روش نظرخواهی از صاحبنظران و اعتماد یا پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/. تأیید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss v 24 و آزمون کالموگروف-اسمیرنوف جهت اطمینان از نرمال بودن توزیع دادهها و آزمون تی تک نمونه به منظور بررسی نگرش معلمان در ابعاد فنون تدریس، محتوا و ارزشیابی از منظر کارآفرینی در دوره ابتدایی تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر این بودند که میانگین و انحراف استاندارد بعد فنون تدریس 0/65±4/11؛ بعد ارائه ی محتوا 18/69±4/0؛ و نهایتاً بعد ارزشیابی 0/67± 3/95بود که از میانگین آماری بزرگتر و این تفاوت در سطح 0/01 معنادار شد. زیرا (0/01<p)؛ بنابراین با 99% اطمینان می توان گفت که نگرش معلمان نسبت به کارآفرینی در دوره ابتدایی مثبت و معنیدار میباشد. نتیجهگیری: معلمان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی در دوره ابتدایی بوده و به دلیل ایفای نقش خاص خود طی تدریس، چنانچه از نگرش و بینش خوبی نسبت به کارآفرینی برخوردار باشند، می توانند با ادغام آن با راهبردها و روشهای یاددهی-یادگیری در کلاس، در پرورش افرادی خلاق و دارای روحیه و نگرش کارآفرینی بسیار تسهیل گر باشند
Zangeneh H. Teachers' Attitudes toward Teaching-Learning Methods of Entrepreneurship Education in Elementary Education. Educ Strategy Med Sci 2020; 12 (6) :1-7 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1746-fa.html
زنگنه حسین، کاوسی علیرضا، بهرامی زهرا. نگرش معلمان به روشهای یاددهی-یادگیری آموزش کارآفرینی در دوره ی ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (6) :1-7