[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 11-20 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش معلمان به روش‌های یاددهی-یادگیری آموزش کارآفرینی در دوره ی ابتدایی
حسین زنگنه*1، علیرضا کاوسی2، زهرا بهرامی2
1- گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران ، Zangeneh@basu.ac.ir
2- گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران
چکیده:   (261 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمیت کارآفرینی در سیستم اقتصادی منجر به توسعه آن در بخش‌های بنیادین یک کشور از جمله آموزش‌ و‌ پرورش شده است. از این رو از آنجا که آموزش کارآفرینی عامل مهمی در رشد و توسعه خصیصه‌های کارآفرینی در دانش‌آموزان به حساب می‌آید، هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ی نگرش معلمان به روش‌های یاددهی-یادگیری آموزش کارآفرینی در دوره ابتدایی بود.
روش‌ : پژوهش حاضر به شیوه‌ی توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ مهارت‌آموزان آموزگار ابتدایی ماده‌ی 28 ورودی سال 1396 و در نهایت گروه نمونه شامل 44 نفر از مهارت‌آموزان آموزگاری ابتدایی داوطلب بودند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه به روش نظرخواهی  از صاحبنظران و اعتماد یا پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/. تأیید شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار spss v 24  و آزمون کالموگروف-اسمیرنوف جهت اطمینان از نرمال بودن توزیع داده‌ها و آزمون T تک نمونه به منظور بررسی نگرش معلمان در ابعاد فنون تدریس، محتوا و ارزشیابی از منظر کارآفرینی در دوره ابتدایی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش بیانگر این بودند که میانگین و انحراف استاندارد بعد فنون تدریس0/65±4/11؛ بعد ارائه­ی محتوا 0/69±4/18؛ و نهایتاً بعد ارزشیابی 0/67±3/95 بود که از میانگین آماری بزرگتر و این تفاوت در سطح 0/01 معنادار شد. زیرا (0/01 p<)؛ بنابراین با 99% اطمینان می­توان گفت که نگرش معلمان نسبت به کارآفرینی در دوره ابتدایی مثبت و معنی‌دار می‌باشد.
نتیجه‌گیری: معلمان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی در دوره ابتدایی بوده و به دلیل ایفای نقش خاص خود طی تدریس، چنانچه از نگرش و بینش خوبی نسبت به کارآفرینی برخوردار باشند، می­ توانند با ادغام آن با راهبردها و روش‌های یاددهی-یادگیری در کلاس، در پرورش افرادی خلاق و دارای روحیه و نگرش کارآفرینی بسیار تسهیل­گر باشند.
واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، یادگیری کارآفرینی، کارآفرینی در دوره ی ابتدایی، راهبرد یاددهی یادگیری.
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zangeneh H. Teachers' Attitudes toward Teaching-Learning Methods of Entrepreneurship Education in Elementary Education. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (4) :11-20
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1746-fa.html

زنگنه حسین، کاوسی علیرضا، بهرامی زهرا. نگرش معلمان به روش‌های یاددهی-یادگیری آموزش کارآفرینی در دوره ی ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (4) :11-20

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1746-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991