1- باشگاه پژوهشگران جوان، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران ، yazdi_1504@yahoo.com 2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
چکیده: (18952 مشاهده)
اهداف: از آنجایی که افزایش بهرهوری در سازمانهای خدماتی یکی از مشخصههای جوامع پیشرفته امروزی است، ارزیابی عملکرد بخش آموزش عالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . این مطالعه به منظور اندازهگیری بهره وری در موسسات آموزش عالی شهرستان سیرجان انجام شد .
روشها: این مطالعه توصیفی گذشتهنگر در سال 1389 در شهر سیرجان انجام شد. جامعه پژوهش شامل کل 6 موسسه آموزش عالی شهرستان سیرجان بود. اندازهگیری بهرهوری با استفاده از شاخص بهرهوری عوامل کل مالمکوئیست و به کمک روش تحلیل فراگیر دادهها بود و از متغیرهایی از قبیل تعداد کادر علمی، تعداد فارغ التحصیلان، تعداد دروس ارایهشده در بخش آموزش و همچنین تعداد کتب موجود، تعداد آزمایشگاهها و کارگاههای در حال بهرهبرداری، تعداد مقالات و کتب و طرحهای پژوهشی در بخش پژوهش استفاده شد. برای سنجش مقادیر از روش تحلیل فراگیر داده و نرمافزار DEAP2 و برای سازماندهی اطلاعات از نرمافزار Excel استفاده شد.
یافتهها: میانگین بهرهوری کل عوامل در بخش پژوهش 989/0 بهدست آمد که حکایت از کاهش رشد بهرهوری به میزان 1/1% در طول دوره داشت. میانگین بهرهوری کل عوامل در بخش آموزش 312/1 بهدست آمد که حکایت از رشد بهرهوری به میزان 2/31 % در طول دوره داشت.
نتیجهگیری: در مجموع بهرهوری کل عوامل در بخش پژوهش در موسسات آموزش عالی شهر سیرجان کاهش یافته که علت اصلی آن میتواند تغییرات تکنولوژیکی باشد و بهرهوری کل عوامل در بخش آموزش رشد داشته که از علل عمده آن میتواند تغییرات کارآیی مدیریتی باشد.
Yazdi E., Ahmadi Y.. Measuring the productivity of higher education institutions by Data Envelopment Analysis (DEA). Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (3) :129-136 URL: http://edcbmj.ir/article-1-175-fa.html
یزدی الهام، احمدی یوسف. سنجش بهرهوری موسسات آموزش عالی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (3) :129-136