1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران 2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، aliaminbeidokhti@yahoo.com 3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (3986 مشاهده)
مقدمه: چابکی دانشگاهی به این مفهوم میپردازدکه نیازبه بهبود هرگز متوقف نمیشود و استانداردهای امروزی روشهای قدیمی فردا هستند. بهمنظوردستیابی به چابکی، سازمانها به مجموعهای از ابزارها نیاز دارند که توانمندسازها نام گرفتهاند. روش کار: هدف این پژوهش شناسایی توانمندسازهای چابکی دانشگاهها با روش کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته و جامعه آماری اعضاء هیات رئیسه دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که با روش نمونهگیری هدفمند ده نفر از آنها جهت مصاحبه انتخاب و دادههای حاصل به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تلفیق مصاحبهها و ادبیات تحقیق یک مدل مفهومی طراحی شد. به منظور اعتباریابی، مدل به دو نفر از صاحبنظران مدیریت و پنج نفر از مصاحبهشوندگان ارائه و نظرات ایشان لحاظ گردید. یافتهها: عاملهای توانمندساز مدل عبارتند از: تشکیل سازمان دانش محور، قواعد و رویههای سازمانی، نیروی کار چابک، فرهنگ سازمان، فنآوری اطلاعات، شراکت و همکاری، کارتیمی، قابلیت نوسازی، مدیریت و رهبری، استقلال، آیندهپژوهی، تحول در برنامهریزی آموزشی و درسی، توانمندیهای مالی. نتیجهگیری: بر اساس تحقیق حاضر سه عامل آیندهپژوهی، تحول در برنامهریزی آموزشی و درسی و توانمندیهای مالی برای نخستین بار به عنوان توانمندساز چابکی دردانشگاهها شناسایی گردیدند که ضمن غنا بخشیدن به ادبیات تحقیق میتواند به منظور چابک سازی دانشگاهها به کار گرفته شود.
Arjmandi T, Aminbeidokhti A, Rezaei A. Designing Agility Enablers Model in Universities. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :200-207 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1754-fa.html
ارجمندی طیبه، امین بیدختی علی اکبر، رضایی علی محمد. طراحی الگوی توانمندسازهای چابکی در دانشگاهها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :200-207