[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 200-207 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی توانمندسازهای چابکی در دانشگاه‌ها
طیبه ارجمندی1، علی اکبر امین بیدختی 2، علی محمد رضایی3
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، aliaminbeidokhti@yahoo.com
3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (78 مشاهده)
مقدمه: چابکی دانشگاهی به این مفهوم می‌پردازدکه نیازبه بهبود هرگز متوقف نمی‌شود و استانداردهای امروزی روش‌های قدیمی فردا هستند. به‌منظوردستیابی به چابکی، سازمان‌ها به مجموعه‌ای از ابزارها نیاز دارند که توانمندسازها نام گرفته‌اند.
روش کار: هدف این پژوهش شناسایی توانمندسازهای چابکی دانشگاه‌ها با روش کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و جامعه آماری اعضاء هیات رئیسه دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند ده نفر از آن‌ها جهت مصاحبه انتخاب و داده‌های حاصل به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تلفیق مصاحبه‌ها و ادبیات تحقیق یک مدل مفهومی طراحی شد. به منظور اعتباریابی، مدل به دو نفر از صاحب‌نظران مدیریت و پنج نفر از مصاحبه‌شوندگان ارائه و نظرات ایشان لحاظ گردید.
یافته‌ها: عامل‌های توانمندساز مدل عبارتند از: تشکیل سازمان دانش محور، قواعد و رویه‌های سازمانی، نیروی کار چابک، فرهنگ سازمان، فن‌آوری اطلاعات، شراکت و همکاری، کارتیمی، قابلیت نوسازی، مدیریت و رهبری، استقلال، آینده‌پژوهی، تحول در برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، توانمندی‌های مالی.
نتیجه‌گیری: بر اساس تحقیق حاضر سه عامل آینده‌پژوهی، تحول در برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و توانمندی‌های مالی برای نخستین بار به عنوان توانمندساز چابکی دردانشگاه‌ها شناسایی گردیدند که ضمن غنا بخشیدن به ادبیات تحقیق می‌تواند به منظور چابک سازی دانشگاه‌ها به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازهای چابکی، دانشگاه‌های دولتی، چابکی
متن کامل [PDF 1016 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandi T, Aminbeidokhti A, Rezaei A. Designing Agility Enablers Model in Universities. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (5) :200-207
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1754-fa.html

ارجمندی طیبه، امین بیدختی علی اکبر، رضایی علی محمد. طراحی الگوی توانمندسازهای چابکی در دانشگاه‌ها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :200-207

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1754-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3840