[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 21-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همدلی دانش آموزان و رفتارهای یادگیری مدرسه ای با استفاده از روش های هوش مصنوعی
سمانه سادات موسویان1، ابراهیم طلایی2، هاشم فردانش3
1- دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، musavian@gmail.com
2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (180 مشاهده)
مقدمه: مدرسه با نهادینه سازی همدلی، نقش محوری در پرورش شخصیت دانش آموزان دارد. هدف این پژوهش کشف ارتباط همدلی دانش ­آموزان و رفتارهای یادگیری آنها می ­باشد.
روش: در این پژوهش از روش خوشه­ بندی مبتنی بر منظق فازی استفاده شده است. پس از طبقه­ بندی دانش­ آموزان بر اساس نمرات رفتار یادگیری آنها، قواعدی برای برچسب­زنی به طبقات مختلف ارائه ­گردید. به منظور تعیین سطح همدلی دانش ­آموزان از یک پرسشنامه­ ی خود توصیفی با دو زیرمقیاس عاطفی و شناختی استفاده شده است. با اجرای پردازش خوشه ­بندی، شبیه ­ترین نمونه ­ها (دانش­ آموزان) از نظر سطح نمرات زیرمقیاس ­های همدلی، در خوشه ­هایی طبقه­ بندی شدند. با استفاده از قواعد برچسب­ زنی، برچسب­ هایی متناسب با الف) سطح همدلی دانش آموزان در خوشه و ب) گرایش عمومی دانش­ آموزان خوشه به یکی از زیر مقیاس­ ها انتخاب شده است. پس از تعیین سطح همدلی خوشه­ ها، وضعیت رفتارهای یادگیری دانش ­آموزان در یک خوشه تحلیل گردید. به منظور تعیین سطح و تحلیل وضعیت رفتارهای یادگیری دانش ­آموزان در هر یک از زیرمقیاس ها، از پرسشنامه­ ی معلم توصیفی با چهار زیرمقیاس استفاده شده است.
یافته­ ها: ارتباط معناداری بین همدلی و رفتارهای یادگیری دانش ­آموزان به دست آمده است. همچنین افزایش تعداد خوشه ­ها منجر به گرایش همدلی دانش ­آموزان درون خوشه­ ها به یکی از جنبه ­های آن شده است.
نتیجه­ گیری. تفاوت ­های جنسیتی که ناشی از فرهنگ خانواده ­هاست روی ارتباط بین همدلی و رفتارهای یادگیری موثر بوده است. با توجه به تأثیر جنسیت در نوع همدلی، معلمین می­ بایست رفتارهای متفاوتی در کلاس درس در تعامل با دختران و پسران داشته باشند همچنین مولفه­ ی شناختی همدلی نیز نقش تعیین­ کننده در رفتارهای بادگیری دارند. پیشنهاد انجام پژوهشی با پرسشنامه رفتارهای یادگیری تیمی و ارتباط آن با همدلی دانش آموزان داده شده است.
واژه‌های کلیدی: همدلی در کلاس درس، رفتار یادگیری، همدلی شناختی، همدلی عاطفی، خوشه بندی فازی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musavian S S, Talaee E, Fardanesh H. Investigating students empathy and their school learning behaviors using Artificial Intelligence methods. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (3) :21-30
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1757-fa.html

موسویان سمانه سادات، طلایی ابراهیم، فردانش هاشم. بررسی همدلی دانش آموزان و رفتارهای یادگیری مدرسه ای با استفاده از روش های هوش مصنوعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (3) :21-30

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1757-fa.html



دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961