1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، شهر ری، ایران ، b.bahraminasab@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (24592 مشاهده)
اهداف: هدف یادگیری فرآیندی، اکتشاف، حل مساله، خواندن برای جستوجوی معنی و استفاده از استدلال در نوشتن و استقلال در یادگیری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش آزمونهای موسسات آزاد علمی بر پیشرفت درس ریاضیات دانشآموزان دوره متوسطه اجرا شد.
روشها: مطالعه حاضر به روش توصیفی- پسرویدادی و از نوع مقطعی در دانشآموزان دختر سال دوم پایه متوسطه شهر سمنان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. با توجه به جدول مورگان، 156 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامهها را تکمیل کردند. از پرسشنامههای اضطراب امتحان، مهارتهای مطالعه، نگرش به ریاضی، عزت نفس روزنبرگ و اطلاعات مربوط به درک بهتر مفاهیم ریاضی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون T دوگروهی مستقل برای مقایسه میانگینها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بین میانگین درک ریاضی دو گروه دانشآموزان شرکتکرده و غیرشرکتکننده در آزمونها تفاوت معنیدار وجود داشت. بین میانگین عزت نفس دو گروه دانشآموز شرکتکننده و غیرشرکتکننده در آزمونها، تفاوت معنیدار وجود داشت. بین میانگین نمرات ریاضی ترم اول، نمرات ریاضی ترم دوم، مهارتهای مطالعه، نگرش به ریاضی و اضطراب امتحان تفاوت معنیدار وجود نداشت.
نتیجهگیری: شرکت دانشآموزان دوره متوسطه در آزمونهای درس ریاضی در آموزشگاههای آزاد تاثیری بر ایجاد مهارتهای مطالعه، کاهش اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و تغییر نگرش به درس ریاضی ندارد و در مقابل عزت نفس و درک مفاهیم ریاضی را در ایشان نسبت به دانشآموزانی که در این آزمونها شرکت نمیکنند کاهش میدهد.
Bahraminasab B., Farajollahi M., Moeinikia M.. Role of non-affiliated institutes’ exams on educational progress of high school students. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :159-164 URL: http://edcbmj.ir/article-1-178-fa.html
بهرامی نسب بهناز، فرج اللهی مهران، معینی کیا مهدی. نقش آزمونهای موسسات آزاد علمی بر پیشرفت درسی دانشآموزان دوره متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :159-164