[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 164-159 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آزمون‌های موسسات آزاد علمی بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان دوره متوسطه
بهناز بهرامی نسب1 ، مهران فرج اللهی2 ، مهدی معینی کیا2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، شهر ری، ایران ، b.bahraminasab@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (24592 مشاهده)

  اهداف: هدف یادگیری فرآیندی، اکتشاف، حل مساله، خواندن برای جست‌وجوی معنی و استفاده از استدلال در نوشتن و استقلال در یادگیری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش آزمون‌های موسسات آزاد علمی بر پیشرفت درس ریاضیات دانش‌آموزان دوره متوسطه اجرا شد.

  روش‌ها: مطالعه حاضر به روش توصیفی- پس‌رویدادی و از نوع مقطعی در دانش‌آموزان دختر سال دوم پایه متوسطه شهر سمنان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. با توجه به جدول مورگان، 156 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌ها را تکمیل کردند. از پرسش‌نامه‌های اضطراب امتحان، مهارت‌های مطالعه، نگرش به ریاضی، عزت نفس روزنبرگ و اطلاعات مربوط به درک بهتر مفاهیم ریاضی برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون T دوگروهی مستقل برای مقایسه میانگین‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: بین میانگین درک ریاضی دو گروه دانش‌آموزان شرکت‌کرده و غیرشرکت‌کننده در آزمون‌ها تفاوت معنی‌دار وجود داشت. بین میانگین عزت نفس دو گروه دانش‌آموز شرکت‌کننده و غیرشرکت‌کننده در آزمون‌ها، تفاوت معنی‌دار وجود داشت. بین میانگین نمرات ریاضی ترم اول، نمرات ریاضی ترم دوم، مهارت‌های مطالعه، نگرش به ریاضی و اضطراب امتحان تفاوت معنی‌دار وجود نداشت.

  نتیجه‌گیری: شرکت دانش‌آموزان دوره متوسطه در آزمون‌های درس ریاضی در آموزشگاه‌های آزاد تاثیری بر ایجاد مهارت‌های مطالعه، کاهش اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و تغییر نگرش به درس ریاضی ندارد و در مقابل عزت نفس و درک مفاهیم ریاضی را در ایشان نسبت به دانش‌آموزانی که در این آزمون‌ها شرکت نمی‌کنند کاهش می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: موسسات آزاد علمی، پیشرفت درس ریاضی، عزت نفس، نگرش ریاضی
متن کامل [PDF 216 kb]   (6250 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/5/31 | پذیرش: 1390/9/20 | انتشار: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahraminasab B., Farajollahi M., Moeinikia M.. Role of non-affiliated institutes’ exams on educational progress of high school students. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :159-164
URL: http://edcbmj.ir/article-1-178-fa.html

بهرامی نسب بهناز، فرج اللهی مهران، معینی کیا مهدی. نقش آزمون‌های موسسات آزاد علمی بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان دوره متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :159-164

URL: http://edcbmj.ir/article-1-178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710