1- دانشگاه پیام نور ، Karimzade.n@gmail.com 2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (3803 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی متاثر از متغیرهای متعددی است که می توانند آن را تحت الشعاع خود قرار دهند بر همین مبنا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی و تفاوت دانشجویان دختر و پسر در این متغیرها بود، صورت گرفت. روشها: 313 نفر (شامل 188 دانشجوی دختر و 126 دانشجوی پسر) به صورت نمونهبرداری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس نگرش مذهبی (اصلانی، 1382) را تکمیل کردند. ابزار از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. ارزیابی دادهها از طریق ماتریس همبستگی، رگرسیون چندمتغیری و آزمون t گروههای مستقل انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین ابعاد نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی رابطهی معنادار وجود دارد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر برخورداری از متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری به دست نیامد. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان گفت نگرش مذهبی میتواند به پیشرفت تحصیلی کمک نماید. این یافتهها بر نقش مذهب و نگرش مذهبی در واداشتن افراد به تلاش و کوشش و بازداری آنان از دست زدن به رفتارهای ناسالم جهت کسب پیشرفت تحصیلی تاکید میکند.
Karimzadeh N, Moghadam Z, Darvishi M. Relationship between Religious Attitude and Academic Achievement in Students: Gender differences. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (1) :26-32 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1798-fa.html
کریم زاده نازنین، مقدم زینب، درویشی مریم. تفاوت های جنسیتی: رابطه ی بین نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (1) :26-32