1- گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، baghani88@gmail.com 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (19415 مشاهده)
اهداف: استرس و اضطراب معلمان، بر عملکرد شغلی آنان تاثیرگذار است و به عملکرد ضعیف، غیبت، فرسودگی و افسردگی آنان منجر خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر اضطراب معلم بر کیفیت تدریس در کلاس درس انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی- علّی مقایسهای روی تمامی معلمان زن و مرد دوره متوسطه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 معلم مرد و زن دوره متوسطه و تعداد 300 نفر از دانشآموزان آنها بود. نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام شد. در مرحله اول معلمان پرسشنامه اضطراب کتل را تکمیل کردند و براساس نمره کل در دو گروه (15 نفر مضطرب و 15 نفر غیرمضطرب) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه کیفیت تدریس سراج (2003) توسط 300 نفر از دانشآموزان هر دو گروه از معلمان پاسخ داده شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 16 بهکمک آمار توصیفی و آزمونهای T مستقل و کولموگروف- اسمیرنوف انجام یافت.
یافتهها: بین معلمین مضطرب و غیرمضطرب در نمره کلی کیفیت تدریس تفاوت معنیداری وجود داشت (p=0/003 t=2/95 , df=268 )، به گونهای که کیفیت تدریس معلمان غیرمضطرب بیشتر بود.
نتیجهگیری: اضطراب معلم تا حد زیادی بر کیفیت تدریس تاثیرگذار است. در مولفههای روابط بین فردی و انجام تدریس، تفاوت معنیداری بین معلمان مضطرب و غیرمضطرب وجود دارد، اما در مولفههای انجام ارزشیابی و طرح درس، تفاوتی میان معلمان مضطرب و غیرمضطرب مشاهده نمیشود.
Baghani M., Dehghan Neyshaboori M.. Impact of teachers’ anxiety on teaching quality. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :9-13 URL: http://edcbmj.ir/article-1-180-fa.html
باغانی مریم، دهقانی نیشابوری محسن. تاثیر اضطراب معلمان بر کیفیت تدریس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :9-13