[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 13-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر اضطراب معلمان بر کیفیت تدریس
مریم باغانی 1، محسن دهقانی نیشابوری2
1- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، baghani88@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (19415 مشاهده)

  اهداف: استرس و اضطراب معلمان، بر عملکرد شغلی آنان تاثیرگذار است و به عملکرد ضعیف، غیبت، فرسودگی و افسردگی آنان منجر خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر اضطراب معلم بر کیفیت تدریس در کلاس درس انجام شد.

  روش‌ها: این پژوهش توصیفی- علّی مقایسه‌ای روی تمامی معلمان زن و مرد دوره متوسطه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 معلم مرد و زن دوره متوسطه و تعداد 300 نفر از دانش‌آموزان آنها بود. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده انجام شد. در مرحله اول معلمان پرسش‌نامه اضطراب کتل را تکمیل کردند و براساس نمره کل در دو گروه (15 نفر مضطرب و 15 نفر غیرمضطرب) قرار گرفتند. سپس پرسش‌نامه کیفیت تدریس سراج (2003) توسط 300 نفر از دانش‌آموزان هر دو گروه از معلمان پاسخ داده شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 به‌کمک آمار توصیفی و آزمون‌های T مستقل و کولموگروف- اسمیرنوف انجام یافت.

  یافته‌ها: بین معلمین مضطرب و غیرمضطرب در نمره کلی کیفیت تدریس تفاوت معنی‌داری وجود داشت (p=0/003 t=2/95 , df=268 )، به گونه‌ای که کیفیت تدریس معلمان غیرمضطرب بیشتر بود.

  نتیجه‌گیری: اضطراب معلم تا حد زیادی بر کیفیت تدریس تاثیرگذار است. در مولفه‌های روابط بین فردی و انجام تدریس، تفاوت معنی‌داری بین معلمان مضطرب و غیرمضطرب وجود دارد، اما در مولفه‌های انجام ارزشیابی و طرح درس، تفاوتی میان معلمان مضطرب و غیرمضطرب مشاهده نمی‌شود.

واژه‌های کلیدی: اضطراب، معلم، کیفیت تدریس
متن کامل [PDF 199 kb]   (9326 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/6/5 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghani M., Dehghan Neyshaboori M.. Impact of teachers’ anxiety on teaching quality. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :9-13
URL: http://edcbmj.ir/article-1-180-fa.html

باغانی مریم، دهقانی نیشابوری محسن. تاثیر اضطراب معلمان بر کیفیت تدریس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :9-13

URL: http://edcbmj.ir/article-1-180-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660