[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 74-83 برگشت به فهرست نسخه ها
رایانش ابری ؛ رهیافتی نوین در آموزش و یادگیری
آقای فیروز نوری1، دکتر کورش فتحی واجارگاه*2، دکتر اباصلت خراسانی3، دکتر امیر رضا اصنافی4
1- برنامه‌ریزی درسی، علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
2- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران ، kouroshfathi2@gmail.com
3- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
4- گروه علم اطلاعات، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چکیده:   (654 مشاهده)
مقدمه: رایانش ابری و خدمات ابر به عنوان یک راه حل فناورانه برای توسعه خدمات آموزش می‌تواند در تسریع و توسعه خدمات این دسته از فعالیت‌ها بسیار سودمند باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه تصویری جامع از حوزه‌های کاربردی خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری، به منظور آموزش و یادگیری می‌باشد.
روش کار: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته و روش مورد استفاده، پژوهش نظریه‌ای می‌باشد. برای شناسایی مجموعه و عناصر خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری با متخصصین حوزه‌های آموزش و یادگیری سازمانی مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته سازماندهی شد. شرکت‌کنندگان در فرآیند مصاحبه با روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. مصاحبه‌ها با روش کدگذاری باز سازماندهی شدند. به منظور محاسبه پایایی کدگذاری‌های انجام شده از روش پایایی بازآزمایی استفاده شد.
یافته‌ها: سطح توافق (PAQ) مساوی با عدد 83/0 محاسبه گردید که نشان دهنده سطح بالایی از توافق درونی دارد. در مرحله دوم برای انسجام بخشی به داده‌ها و تعیین ارتباط مجموعه‌های خدمات آموزش و یادگیری مبتنی بر قابلیت‌های رایانش ابری، از ساختار و روش مدیریت تعاملی (IM) و نرم‌افزار الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. و در بخش سوم که مرتبط با بخش کمی پژوهش می‌باشد از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم‌افزار (Choice Expert) برای وزن‌دهی به مجموعه‌های مذکور استفاده گردید.
نتیجه‌گیری: براساس نظر اجماعی مدل جامع خدمات یادگیری مبتنی بر رایانش ابری ارائه گردید که عناصر اصلی به ترتیب اهمیت و وزن، شامل فرآیندهای پشتیبانی مدیریت یادگیری (247/0)، پشتیبانی تدریس (208/0)، ابزارهای آموزش و یادگیری (207/0)، پشتیبانی ثانویه آموزش و یادگیری (206/0)، پشتیبانی پیش از آموزش و یادگیری و تجزیه و تحلیل فراگیران (066/0) می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، رایانش ابری، خدمات آموزش و یادگیری
متن کامل [PDF 1130 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri Kalkhoran F, Fathi Vajargah K, Khorasani A, Asnafi A R. Cloud Computing; A New Approach to Learning and Learning. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1) :74-83
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1807-fa.html

نوری فیروز، فتحی واجارگاه کورش، خراسانی اباصلت، اصنافی امیر رضا. رایانش ابری ؛ رهیافتی نوین در آموزش و یادگیری . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :74-83

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1807-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977