[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل روابط ساختاری نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت در ارتباط بین اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
دکتر فاطمه رسولی، دکتر غلامرضا صرامی 1
1- ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (58 مشاهده)

مقدمه: اینکه چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشجویان تاثیر می­گذارد، یا سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است، همواره از حیطه­های مورد علاقۀ پژوهشگران بوده است. این پژوهش با هدف بررسی مدل یابی روابط ساختاری ساختاری اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت با واسطه گری نقش انگیزش پیشرفت انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری 32500 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهر بابل بودند که تعداد 508 نفر، 253 دختر و 255 پسر، به عنوان نمونه ی آماری و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامه های انگیزش پیشرفت هرمنس، اضطراب امتحان ساراسون و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم ارزیابی شدند. معدل کل نمرات آن ها به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، بین اضطراب امتحان، اهمال کاری تحصیلی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و مدل پژوهش با برازش مناسب تایید گردید. و 31/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط انگیزش پیشرفت، اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی مورد تبیین قرار گرفت.
نتیجه گیری: از این رو می توان نتیجه گیری کرد، با کاهش اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی می توان انگیزش پیشرفت را در دانشجویان بالا برد و پیشرفت تحصیلی آن ها را ارتقا بخشید.
 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: انگیزش پیشرفت، اضطراب امتحان، اهمال کاری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rasoli F, Sarami G. Developing a Structural Equation Modeling of the role of mediation of achievement motivation in the relationship between test anxiety and academic procrastination with academic achievement. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1809-fa.html

رسولی فاطمه، صرامی غلامرضا. تدوین مدل روابط ساختاری نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت در ارتباط بین اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1809-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862