[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 127-121 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سطح خلاقیت و مهارت های فراشناختی دانشجویان کامپیوتر با نمرات دروس برنامه‌نویسی
مجید سعیدی مبارکه1 ، علیرضا احمدپور2
1- گروه کامپیوتر، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران ، msaidim@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه پیام نور، مبارکه، ایران
چکیده:   (19004 مشاهده)

  اهداف: از آنجا که برنامه ­ نویسی از مهم ­ ترین دروس رشته کامپیوتر است، برای راهنمایی بهتر دانشجویان و انتخاب روش مناسب ­ تر تدریس مدرسین باید بدانند که کدام یک از توانایی­های ذهنی دانشجو تاثیر بیشتری بر یادگیری این درس دارد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه نمرات دروس برنامه­نویسی دانشجویان کامپیوتر با سطح دو عامل خلاقیت و مهارت­های فراشناختی آنها انجام شد.

  روش‌ها: این پژوهش همبستگی چندگانه در سال 1389 انجام شد. 200 دانشجوی دختر و پسر رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. از آزمون­های خلاقیت CREE و آزمون حالات فراشناختی اُنیل و عابدی برای اندازه‌گیری خلاقیت و مهارت­های فراشناختی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی، رگرسیون چندمتغیره، همبستگی پیرسون، آزمون‌های T و مجذور کای به کمک نرم­افزار SPSS 12 استفاده شد.

  یافته‌ها: سطح مهارت­های فراشناختی دانشجویان رابطه معنی‌داری با مقطع تحصیلی آنها داشت (01/0= p ) ، اما برای خلاقیت چنین رابطه معنی‌داری دیده نشد (05/0

p ) و مهارت­های فراشناختی (05/0 >p) دانشجویان رابطه چندگانه با نمرات دروس برنامه‌نویسی آنها داشت. نمرات دروس برنامه­نویسی دانشجویان رابطه معنی‌داری با جنسیت و مقطع تحصیلی آنها نشان داد (05/0> p).

  نتیجه‌گیری: مدرسین کامپیوتر می­بایست به جای تاکید بر تکرار و تمرین بیشتر با کمک روش­های تدریس مناسب به ارتقای خلاقیت و مهارت­های فراشناختی دانشجویان به‌عنوان ابزاری برای بهبود یادگیری دروس برنامه­نویسی کمک کنند، زیرا رشد این عوامل ذهنی، تاثیر خوبی بر یادگیری مستقل و خودتنظیم دانشجویان دارد.

واژه‌های کلیدی: خلاقیت، مهارت های فراشناختی، برنامه نویسی کامپیوتر
متن کامل [PDF 237 kb]   (6900 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/6/11 | پذیرش: 1390/7/9 | انتشار: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeidi Mobarakeh M., Ahmadpoor A. R.. Relationship of the creativity and metacognitive skills of computer students with their programming courses’ grades . Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (3) :121-127
URL: http://edcbmj.ir/article-1-182-fa.html

سعیدی مبارکه مجید، احمدپور علیرضا. رابطه سطح خلاقیت و مهارت های فراشناختی دانشجویان کامپیوتر با نمرات دروس برنامه‌نویسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (3) :121-127

URL: http://edcbmj.ir/article-1-182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710