1- گروه علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید مقصودی، همدان، ایران ، m314namdari@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید مقصودی، همدان، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 4- گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (26007 مشاهده)
اهداف: بهکارگیری روشهای مشارکتی نوین در آموزش، تاثیری چندگانه بر یادگیری دارد. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر روش حلقههای پژوهشی بر بهبود مهارتهای ارتباطی، نگرش به تحقیق و یادگیری نظری و عملی درس اقدامپژوهی انجام گرفت.
روشها: این مطالعه بهروش نیمهآزمایشی با طرح گروه کنترل و پیشآزمون- پسآزمون در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مرکز تربیت معلم شهید مقصودی بود که دو کلاس به تعداد 44 دانشجو بودند. نمونهها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. عمل آزمایشی (تدریس بهصورت حلقههای پژوهشی) بهصورت تصادفی به یکی از گروهها انتساب داده شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه نگرش به تحقیق، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی، چکلیست ارزیابی طرحهای اقدامپژوهی و آزمون اقدامپژوهی بود. روش حلقههای پژوهشی 12 جلسه اجرا شد. نتایج با آزمون تحلیل کوواریانس و T مستقل به کمک نرمافزار SPSS 18 تحلیل شدند.
یافتهها : روش حلقههای پژوهشی، تاثیر مثبت و معنیداری بر مهارتهای ارتباطی (89/7= F و 001/0= p )، نگرش به تحقیق ( 23/7= F و 01/0= p ) و نمره عملی اقدامپژوهی (18/3= t و 003/0= p ) داشت، اما اثر معکوسی بر نمره نظری اقدامپژوهی (33/2= t و 024/0= p ) داشت.
نتیجهگیری: روش حلقههای پژوهشی، روشی نوین بوده که تاثیرات چندگانهای بر رشد دانشجویان دارد. بنابراین پیشنهاد میشود نظامهای آموزش عالی، برای دستیابی به کیفیت این گونه روشها را بهکار گیرند.
Namdari Pezhman M., Zolghadr Nasab M., Ghanbari S., Amani A.. Effect of education by research circles method on improving the communicational, attitudinizes and performance skills of students. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (3) :113-119 URL: http://edcbmj.ir/article-1-184-fa.html
نامداری پژمان مهدی، ذوالقدر نسب محسن، قنبری سیروس، امانی احمد. تاثیر آموزش به شیوه حلقه های پژوهشی بر بهبود مهارت های ارتباطی، نگرشی و عملکردی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (3) :113-119