[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 119-113 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش به شیوه حلقه های پژوهشی بر بهبود مهارت های ارتباطی، نگرشی و عملکردی دانشجویان
مهدی نامداری پژمان 1، محسن ذوالقدر نسب2 ، سیروس قنبری3 ، احمد امانی4
1- گروه علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید مقصودی، همدان، ایران ، m314namdari@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید مقصودی، همدان، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
4- گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (26007 مشاهده)

  اهداف: به­کارگیری روش­های مشارکتی نوین در آموزش، تاثیری چندگانه بر یادگیری دارد. بر این اساس، مطالعه­ حاضر با هدف بررسی تاثیر روش حلقه­های پژوهشی بر بهبود مهارت­های ارتباطی، نگرش به تحقیق و یادگیری نظری و عملی درس اقدام‌پژوهی انجام گرفت.

  روش­ها: این مطالعه به‌روش نیمه‌آزمایشی با طرح گروه کنترل و پیش­آزمون- پس­آزمون در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مرکز تربیت معلم شهید مقصودی بود که دو کلاس به تعداد 44 دانشجو بودند. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. عمل آزمایشی (تدریس به‌صورت حلقه­های پژوهشی) به‌صورت تصادفی به یکی از گروه­ها انتساب داده شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش­نامه­ نگرش به تحقیق، پرسش‌نامه­ مهارت­های ارتباطی، چک­لیست ارزیابی طرح­های اقدام‌پژوهی و آزمون اقدام‌پژوهی بود. روش حلقه­های پژوهشی 12 جلسه اجرا شد. نتایج با آزمون تحلیل کوواریانس و T مستقل به کمک نرم­افزار SPSS 18 تحلیل شدند.

  یافته­ها : روش حلقه­های پژوهشی، تاثیر مثبت و معنی‌داری بر مهارت­های ارتباطی (89/7= F و 001/0= p )، نگرش به تحقیق ( 23/7= F و 01/0= p ) و نمره عملی اقدام‌پژوهی (18/3= t و 003/0= p ) داشت، اما اثر معکوسی بر نمره نظری اقدام‌پژوهی (33/2= t و 024/0= p ) داشت.

  نتیجه­گیری: روش حلقه­های پژوهشی، روشی نوین بوده که تاثیرات چندگانه­ای بر رشد دانشجویان دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود نظام­های آموزش عالی، برای دستیابی به کیفیت این گونه روش­ها را به‌کار گیرند.

واژه‌های کلیدی: اقدام‌پژوهی، حلقه های پژوهشی، مهارت های ارتباطی، نگرش به تحقیق
متن کامل [PDF 254 kb]   (6431 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/6/16 | پذیرش: 1390/7/17 | انتشار: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namdari Pezhman M., Zolghadr Nasab M., Ghanbari S., Amani A.. Effect of education by research circles method on improving the communicational, attitudinizes and performance skills of students. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (3) :113-119
URL: http://edcbmj.ir/article-1-184-fa.html

نامداری پژمان مهدی، ذوالقدر نسب محسن، قنبری سیروس، امانی احمد. تاثیر آموزش به شیوه حلقه های پژوهشی بر بهبود مهارت های ارتباطی، نگرشی و عملکردی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (3) :113-119

URL: http://edcbmj.ir/article-1-184-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645