1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، pnu.bakhtyari@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
چکیده: (4860 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل توانمندسازی شناختی اعضای هیات علمی در محیطهای یادگیری تلفیقی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کیفی دربرگیرنده کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای پیام نور شهرستان اصفهان در سال 95-96 بود و تعداد 15 نفر با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش کار: در این پژوهش مولفههای توانمندسازی شناختی به روش اسنادی و کدگذاری محوری شناسایی شده و با استفاده از آزمون فریدمن اولویت بندی شدند. پس از طراحی مدل، این مدل براساس نظر خبرگان طی دو مرحله به صورت صوری و محتوایی اعتباریابی شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش باز آزمایی در نرم افزار SPSS.20 بررسی شد. یافتهها: مقوله توانمندسازی شناختی، 5 شاخص مشتمل بر رشد حرفهای، دانش پژوهشی، مدیریت، روشهای آموزشی و تدریس، غنی سازی شغل و 26 مؤلفه شناسایی شد. مؤلفههای مشارکت در فعالیتها، فعالیت در کارگاه با گروههای کوچک و خودکارآمدی و استقلال دارای بیشترین اولویت و مؤلفههای برنامه ریزی درسی، مهارت پژوهشی و تصمیم گیری دارای کمترین اولویت بودند. مدل از مؤلفههای مدیریت، دانش پژوهشی، روشهای آموزشی و تدریس، رشد حرفهای و غنی سازی شغل تشکیل شد. اعتبار مدل نیز براساس ضریب هماهنگی کندال و درصد توافق خبرگان تأیید شد و پایایی بازآزمایی آن 754/0 گزارش شد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه مدل نهایی طراحی شده از مراحل دلفی مورد تأیید و توافق بالای خبرگان قرار دارد، میتواند به عنوان معیاری برای انجام پژوهشهای آتی در حوزه توانمندسازی شناختی اعضای هیات علمی در محیطهای یادگیری تلفیقی کاربرد داشته باشد.
Bakhtyari A, Farajollahi M, Sarmadi M, Zarabian F. Design and validation of faculty member's cognitive empowerment model in blended learning environments. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :122-130 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1845-fa.html
بختیاری اعظم، فرج اللهی مهران، سرمدی محمد رضا، ضرابیان فروزان. طراحی و اعتباریابی مدل توانمندسازی شناختی اعضای هیات علمی در محیطهای یادگیری تلفیقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :122-130