[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 101-92 برگشت به فهرست نسخه ها
جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه
محمدحیدر یعقوبی 1، مجید علی عسگری2 ، عفت عباسی2 ، زهرا نیکنام2
1- گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، mhyaghobi32@gmail.com
2- گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (4334 مشاهده)
مقدمه: اهمیت و ضرورت طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی از مسائل مهم نظام آموزشی یک کشور است. با توجه به وضعیت نظام آموزشی موجود که بتوان از یک الگوی مفهومی جامع در همه سطوح و پایه‌ها برای طراحی و تدوین یک برنامه درسی استفاده کرد وجود ندارد؛ لذا این پژوهش بنادارد که یک الگوی مفهومی برنامه درسی جامع ارائه نماید.
روش کار: در این تحقیق از روش پژوهش کیفی و از نوع سنتزپژوهی که یکی از روش‌های تحقیق در برنامه درسی است؛ استفاده شده است. سه مرحله اصلی در این روش مورد استفاده قرار گرفته است. منابع مورد مطالعه، تمام کتاب‌ها و سایر منابعی است که در طراحی الگوی مفهومی تأثیر دارد استفاده شده است.
یافته‌ها: در این پژوهش تعاریف برنامه درسی،‌ سطوح آن، نقش تصمیم گیرندگان و مراحل برنامه درسی (طراحی، اجرا و ارزشیابی) که با توجه به سؤالات تحقیق بوده مورد بررسی قرار گرفته است. به هر یک از کلیدواژه‌ها و نقش آن در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی پرداخته شده است.
نتیجه‌گیری: در پایان، یک الگوی مفهومی برنامه درسی طراحی شده است که در آن تمامی عناصر و مؤلفه‌های مهم یک الگوی برنامه درسی، بررسی شده است. از سویی کاربرد این الگو برای تمامی دوره‌های رسمی و غیررسمی، بلندمدت و کوتاه مدت و ثابت و متغیر،‌ با توجه به استفاده برای مخاطبین عمومی و خاص وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: الگوی مفهومی، سطوح برنامه درسی، تصمیم گیرندگان برنامه درسی، طراحی برنامه درسی، اجرای برنامه درسی، ارزشیابی برنامه درسی.
متن کامل [PDF 1184 kb]   (5147 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1397/10/1 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1398/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yaqubi M H, Aliasgari M, Abbasi E, Niknam Z. Inquiry in Designing Conceptual Model of Curriculum: A Synthesis Approach . Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :92-101
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1860-fa.html

یعقوبی محمدحیدر، علی عسگری مجید، عباسی عفت، نیکنام زهرا. جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :92-101

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1860-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645