1- دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران ، ghadampour.e@yahoo.com 2- دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران 3- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران 5- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
چکیده: (5176 مشاهده)
مقدمه: تابآوری آموزشی از جمله عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج آموزشی تأثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل تابآوری آموزشی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. روش کار: روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. نمونه مطالعه را 433 دانشجوی کارشناسی تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده مرحلهای و از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدند. پرسشنامههای جهتگیری مذهبی، خوشبینی آموزشی، درگیری آموزشی و تابآوری آموزشی توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. دادهها بهوسیله تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل اولیه از برازش مطلوبی برخوردار است. در این مطالعه همه مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بجز مسیر مستقیم جهتگیری مذهبی بر درگیری آموزشی، معنادار بودند. نتیجهگیری: بنابراین، در تدوین برنامههای آموزشی جهت بررسی وضعیت تابآوری آموزشی بهتر است که جهتگیری مذهبی، درگیری آموزشی و خوشبینی آموزشی مورد اهداف بررسی قرار بگیرند.
Yousefvand M, Ghadampour E, Yavari H, Azadi A, Aaj A. The Modeling of Educational resiliency in Students of Lorestan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :29-37 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1898-fa.html
یوسف وند مهدی، قدمپور عزت اله، یاوری هانیه، آزادی آرزو، آج آرمان. مدلیابی علّی تابآوری آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :29-37