[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه تجربه چند فرهنگی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا
داود میرزایی فر 1، محمد رضا یوسف زاده2، هانیه حسنی3
1- دانشگاه بو علی سینا ، mirzai_davod@yahoo.com
2- دانشگاه بو علی سینا
3- -
چکیده:   (253 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربه چند فرهنگی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا بوده است.
روش کار : روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 96-97 با تعداد 854 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان 269 نفر انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه تجربه‌های چند فرهنگی ناروز و هیل (2009) و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (1998) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده‌شده است.
یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که بین تجربه‌های چند فرهنگی و بهزیستی روان‌شناختی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد، همچنین تجربه چند فرهنگی به‌تنهایی 17 صدم از واریانس بهزیستی روان‌شناختی را تبیین می­کند و با تمایل فرهنگی حدود 20 صدم از واریانس بهزیستی روان‌شناختی را تبیین می‌کند. همچنین در گام اول تجربه چند فرهنگی وارد شده است و ضریب معنادار و مثبت (418.) دارد و در دومین گام تمایل چند فرهنگی وارد معادله شده است و ضریب نیز معنی‌دار و مثبت (196.) است.
نتیجه گیری :  با توجه به رابطه  تجربه چند فرهنگی و  بهزیستی روانشناختی می­توان از مقطع ابتدایی بر اساس قدرت یادگیری و نقش پذیری کودکان در این سنین، از طریق آموزش های چند فرهنگی و ایجاد زمینه های تجربه چند فرهنگی به بهزیستی روان شناختی آنها در زندگی کمک کرد.
 
واژه‌های کلیدی: تجربه چند فرهنگی، تمایل چند فرهنگی، بهزیستی روان‌شناختی.
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzaie far D, yousezade M, hasani H. The relationship of multicultural experiences with psychological well-being among students of Ph.D. University of Bu Ali Sina. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1901-fa.html

میرزایی فر داود، یوسف زاده محمد رضا، حسنی هانیه. رابطه تجربه چند فرهنگی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1901-fa.html



دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855