[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 89-96 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت تحول در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی : پیمایش دیدگاه خبرگان
خانم جمیله آقاتبار رودباری1، دکتر ترانه عنایتی*2، دکتر محمد صالحی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی ساری
2- دانشگاه آزاد اسلامی ساری ، tenayati@yahoo.com
چکیده:   (527 مشاهده)
زمینه و اهداف: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بادرک واقـع بینانـه از وضـعیت آموزش سلامت کشور، راهبردهای هوشـمندانه ای را بـرای تحول در آموزش سلامت ترسیم نمود. این پژوهش جهت بررسی وضعیت مدیریت تحول دراین برنامه انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. جامعه آماری، خبرگان کشوری برنامه تحول و نوآوری وروش ‌نمونه‌گیری، ‌هدفمندو ابزارتحقیق پرسشنامه پژوهشگرساخته مشتمل ‌بر‌23‌گویه در قالب 7مولفه با ‌مقیاس ‌پنج ‌درجه‌ای ‌لیکرت‌ بوده است.‌ ‌روایی ‌ابزار ‌ازنظر ‌صاحبنظران تاییدو ‌پایایی ‌با‌ ضریب‌ آلفای‌ کرونباخ‌ 81/0مطلوب ‌ارزیابی‌ شد. توصیف و تحلیل اطلاعات با  spss21، آماره های توصیفی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس انجام شد.
یافته ها:از نظر خبرگان، هدف برنامه، بیشتر"ایجاد و توسعه راه‌حل نو و خلاقانه"( میانگین91/0±86/ 3)، شیوه پیاده سازی، بیشتر"تحول پیوسته"(میانگین01/1±45/3)، مجریان تحول، بیشتردرحال"اقدام برای نظم دهی بهتر به فعالیت ها"(89/0±  56/3)، راهبردهای ایجاد تحول، بیشتر"مشارکتی"(04/1± 56/3)، چرخه زندگی،بیشتردرمرحله"کم بودن مقاومت دربرابرتغییر"(97/0 64/3)، علل مقاومت، بیشتر"فردی"(74/0± 94/3)و سطوح تحول، بیشتر "تغییر دانش"(76/091/3) تشخیص داده شد. میانگین بر اساس سابقه کار، مقطع تحصیلی، مرتبه علمی، سن و محل خدمت فاقد تفاوت معنادارولی از نظر جنسیت معناداربود.
نتیجه گیری: تمرکز بیشتر بر ایجاد و توسعه راه‌حل نو و خلاقانه، شیوه پیاده سازی پیوسته، نظم دهی بهتر به فعالیت ها، راهبرد تحول مشارکتی و ورود به مرحله کم بودن مقاومت در برابر تغییر، نشان از فراهم بودن فرصت برای موفقیت برنامه دارد؛ در عین حال، موفقیت کامل برنامه تحول و نوآوری مستلزم سازوکارهای تخصصی ازجمله انعطاف پذیری زیاد، باز طراحی ساختارها و ارج نهادن به تحول و نوآوری است
واژه‌های کلیدی: تحول و نوآوری، آموزش علوم پزشکی، مدیریت تحول
متن کامل [PDF 1407 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aqatabar roudbari J, enayati T, salehi M. Transformation Management in the Program of development and Innovation in Medical Science Education: A Survey of Experts' Viewpoints . Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (2) :89-96
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1922-fa.html

آقاتبار رودباری جمیله، عنایتی ترانه، صالحی محمد. مدیریت تحول در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی : پیمایش دیدگاه خبرگان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :89-96

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1922-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4009