[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل موثر بر شکاف بین آموزش های تئوری با عملی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه
دکتر لادن جمشیدی1، دکتر حمید رضا مظفری 2، دکتر روح الله شریفی1، دکتر حسین حمزه1
1- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
2- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، mozaffari@kums.ac.ir
چکیده:   (78 مشاهده)
مقدمه: در پژوهش حاضر با هدف دست­یابی به راهکارهای کاهش شکاف میان آموزش تئوری و عملی، دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل موثر بر این نقص آموزشی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه در سال 1396 بررسی می شود.
روش­ کار: پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، دیدگاه 150 دانشجوی سال سوم، چهارم، پنجم و ششم دوره دکتری دندانپزشکی را با سرشماری ارزیابی کرد. سوالات جمعیت­شناختی پرسشنامه شامل جنس، سال تحصیلی، معدل و تجربه کار در بالین بود و سوالات اصلی به عوامل موثر بر شکاف آموزش تئوری با عملی در سه بعد استاد، دانشجو و برنامه­ریزی آموزشی می­پرداخت.
یافته ها: 52% از دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر، پسر بودند. بیشترین فراوانی معدل بین 14 تا 17 با 3/77% بود و 74% از دانشجویان سابقه کار در بالین را داشتند. دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر به عوامل مرتبط با استاد امتیاز 482/4±07/21، به عوامل مرتبط با دانشجو امتیاز 875/1±23/13 و به عوامل مرتبط با برنامه­ریزی آموزشی امتیاز 729/5±02/35 دادند. بررسی تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این دیدگاه نیز تنها بر حسب سال­های مختلف تحصیلی و در حیطه­ی عوامل مربوط به استاد (002/0=p) و عوامل مربوط به برنامه­ریزی آموزشی (027/0=p) اختلاف آماری معنی­داری را نشان داد.
نتیجه ­گیری: با توجه به نظرات دانشجویان در اهمیت هر یک از عوامل موثر بر شکاف بین آموزش تئوری و عملی، اتخاذ راهکارهای مناسب در سه حیطه­ی عوامل مربوط به دانشجو در مرحله­ی اول، استاد و سپس برنامه­ریزی آموزشی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین آموزش تئوری و عملی در رشته دندانپزشکی ضروری به نظر می­رسد.
واژه‌های کلیدی: آموزش تئوری، آموزش عملی، شکاف آموزشی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidy L, Mozaffari H, Sharifi R, Hamzeh H. Assessing viewpoints of dental students about Factors Affecting bridge the gap between theoretical education and practical training in Kermanshah University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1927-fa.html

جمشیدی لادن، مظفری حمید رضا، شریفی روح الله، حمزه حسین. بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل موثر بر شکاف بین آموزش های تئوری با عملی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1927-fa.html



دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855