1- دانشگاه شهید بهشتی ، bahar.bandali@yahoo.com 2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (2110 مشاهده)
مقدمه: برنامههای بالندگی هیئت علمی شامل همه اشکال پشتیبانیهای سازماندهی شده برای کمک به بلوغ اعضای هیئت علمی به عنوان مدرسان، محققان، و شهروندان دانشگاهها، حرفهها و جوامع بزرگتر است. طراحی نظاممند و ارائه برنامهها و فعالیتهای نوآورانه در جهت بالندگی هیئت علمی یکی از راههای رشد و پیشرفت نظام دانشگاهی است. به دلیل اهمیت این برنامهها و نقش تاثیرگذار آنها بر کیفیت نظام دانشگاهی، لازم است که ارتقای کیفیت این برنامهها همواره مدنظر مدیران دانشگاهی باشد. ارزیابی این برنامهها و شناسایی نقاط قوت آنها، میتواند تسهیلگر تدوین خطوط راهنمایی برای برگزاری این برنامهها با کیفیت بالاتر باشد. از این رو این پژوهش با هدف ارتقای کیفیت برنامههای بالندگی هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درصدد شناسایی نقاط قوت آن از دیدگاه اساتید دانشگاه، به عنوان ذینفعان اولیه برآمد. روش ها: در طرحی کیفی و پدیدارشناسانه، مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با 29 نفر از اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام و از آنان درباره نقاط قوت برنامههای بالندگی هیئت علمی دانشگاه سوال شد. مصاحبههای پیادهسازی شده با استفاده از رویکرد اشتراوس-کوربین کدگذاری شدند. یافتهها: در نهایت سه نقطه قوت برای این برنامهها شناسایی شد که عبارتند از: «مدرسان برجسته»، «موضوعات و محتوای مناسب» و «روشهای یاددهی-یادگیری اثربخش». نتیجهگیری: شناسایی تنها سه نقطه قوت برای برنامههای بالندگی نشاندهنده این است که برنامههای یاد شده از کیفیت لازم برخوردار نبودند و نیازمند بازنگری اساسی در اقدامات سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا هستند.
Bandali B, Abolghasemi M, Pardakhtchi M, Rezaei-zadeh M. Faculty Development Programs at Shahid Beheshti University ; Insufficient Strengths. Educ Strategy Med Sci 2021; 13 (6) :597-607 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1932-fa.html
بندعلی بهار، ابوالقاسمی محمود، پرداختچی محمدحسن، رضاییزاده مرتضی. برنامههای بالندگی هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ نقاط قوت ناکافی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :597-607