1- گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران ، kord_b@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی بوکان، بوکان، ایران
چکیده: (5348 مشاهده)
مقدمه: اضطراب یک اختلال روانشناختی است که شناخت عوامل زمینه ساز آن ضروری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی در پیشبینی اضطراب دانشجویان بر اساس دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودکار منفی است. روش کار: روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان بوکان است که با روش استفاده از نمونهگیری در دسترس 325 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب بک، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و رومر و پرسشنامه افکار خودآیند منفی استفاده شد. دادهها توسط نرمافزار SPSS 20 و با استفاده از ماتریس همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها: با توجه به نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی با اضطراب دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که 23% واریانس مربوط به اضطراب به وسیله افکار خودآیند منفی و دشواری در تنظیم هیجان (23=2R) تبیین میشود. نتیجهگیری: باتوجهبه نتایجبهدستآمده، اضطراب بر اساس دشواری تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی قابل پیشبینی است. بنابراین، آموزش راهبردهای تنظیم هیجان و کنترل افکار خودآیند منفیبرایافزایشسلامتروانو کاهشاضطرابدانشجویانضروریاست.
Kord B, Mohammadi M. Predicting of Students' Anxiety on the basis of Emotional Regulation Difficulties and Negative Automatic Thoughts. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :130-134 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1945-fa.html
کرد بهمن، محمدی منیره. پیشبینی اضطراب دانشجویان بر اساس دشواریهای تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :130-134