1- باشگاه پژوهشگران جوان، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، hzm64@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (18821 مشاهده)
ا هداف: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان ابزاری قدرتمند در پاسخ به چالشهای حوزههای پزشکی مطرح شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی بهرهگیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی برای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزههای پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد بود.
روشها: این پژوهش توصیفی و پیمایشی در جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 90-1389 (380 نفر) انجام شد. 192 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه محققساخته مبتنی بر طیف 5ارزشی لیکرت و شامل 27 گویه در 4 بُعد آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی بود. از آزمونهای T تکنمونهای، T مستقل و تحلیل واریانس یکراهه برای تجزیه و تحلیل سئوالهای پژوهش استفاده شد.
یافتهها : "برگزاری دورههای آموزشی در زمینه آشنایی با اینترنت، اینترانت و اکسترانت در حوزه پزشکی"، مهمترین گویه در راهکارهای آموزشی، "ارایه مجلات تخصصی کامپیوتر در کتابخانه دانشگاه، خوابگاه و پاویون بیمارستان برای دانشجویان علاقمند"، مهمترین گویه در راهکارهای مدیریتی، "گرایش دانشگاه به بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینههای اداری"، مهمترین گویه در راهکارهای اجرایی و "اعطای تسهیلات مالی جهت خرید کامپیوتر و لپتاپ به دانشجویان پزشکی"، مهمترین گویه در راهکارهای انگیزشی بود. میانگین نمرات مردان 47/0 ± 73/3 و زنان 47/0 ± 78/3 بود (05/0>p ).
نتیجهگیری: از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، بهرهگیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزههای پزشکی موثر است.
Zamani Manesh H., Khorasani A., Bagher Abadi Gh. H.. Effect of using educational, management, executive and motivational solutions on information and communication technology application in medical sciences field. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :203-210 URL: http://edcbmj.ir/article-1-195-fa.html
زمانی منش حامد، خراسانی اباصلت، باقرآبادی غلامحسین. اثر بهرهگیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی، بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :203-210