[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 210-203 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بهره‌گیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی، بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه علوم پزشکی
حامد زمانی منش1 ، اباصلت خراسانی2 ، غلامحسین باقرآبادی3
1- باشگاه پژوهشگران جوان، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، hzm64@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (18821 مشاهده)

  ا هداف: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان ابزاری قدرتمند در پاسخ به چالش‌های حوزه‌های پزشکی مطرح شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی بهره‌گیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی برای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌های پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد بود.

  روش‌ها: این پژوهش توصیفی و پیمایشی در جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 90-1389 (380 نفر) انجام شد. 192 نفر از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش ‌ نامه محقق‌ساخته مبتنی بر طیف 5‌ارزشی لیکرت و شامل 27 گویه در 4 بُعد آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی بود. از آزمون‌های T تک‌نمونه‌ای، T مستقل و تحلیل واریانس یک‌راهه برای تجزیه و تحلیل سئوال‌های پژوهش استفاده شد.

  یافته‌ها : "برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه آشنایی با اینترنت، اینترانت و اکسترانت در حوزه پزشکی"، مهم‌ترین گویه در راهکارهای آموزشی، "ارایه مجلات تخصصی کامپیوتر در کتابخانه دانشگاه، خوابگاه و پاویون بیمارستان برای دانشجویان علاقمند"، مهم‌ترین گویه در راهکارهای مدیریتی، "گرایش دانشگاه به بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه‌های اداری"، مهم‌ترین گویه در راهکارهای اجرایی و "اعطای تسهیلات مالی جهت خرید کامپیوتر و لپ‌تاپ به دانشجویان پزشکی"، مهم‌ترین گویه در راهکارهای انگیزشی بود. میانگین نمرات مردان 47/0 ± 73/3 و زنان 47/0 ± 78/3 بود (05/0>p ).

  نتیجه‌گیری: از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، بهره‌گیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌های پزشکی موثر است.

واژه‌های کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهکارهای کاربست، دانشجوی پزشکی، دانشگاه شاهد
متن کامل [PDF 271 kb]   (5198 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/7/22 | پذیرش: 1390/8/18 | انتشار: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani Manesh H., Khorasani A., Bagher Abadi Gh. H.. Effect of using educational, management, executive and motivational solutions on information and communication technology application in medical sciences field. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :203-210
URL: http://edcbmj.ir/article-1-195-fa.html

زمانی منش حامد، خراسانی اباصلت، باقرآبادی غلامحسین. اثر بهره‌گیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی، بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :203-210

URL: http://edcbmj.ir/article-1-195-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710