1- دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، Bakbari44@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی رشت
چکیده: (602 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به دلایل مختلفی همواره در معرض تعللورزی تحصیلی قرار دارند در این بین نقش عواطف، حرمت خود و توانایی در تنظیم هیجان حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر تعیین پیش بینی تعللورزی تحصیلی براساس حرمت خود و تنظیم هیجان در دانشجویان بود. روش: در این مطالعه مقطعی تعداد 150 دانشجوی پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1397 حضور داشتند که پس از انتخاب به روش نمونهگیریگیری تصادفی به پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، حرمت خود روزنبرگ (1989) و تنظیم هیجانی گروس و جان (2003) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین نمره تعللورزی تحصیلی با حرمت خود، نمره کل تنظیم هیجان و خرده مقیاسهای بازداری شناختی و ارزیابی مجدد شناختی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای بازداری شناختی و حرمت خود در مجموع 33 درصد از تغییرات تعللورزی تحصیلی دانشجویان را پیش بینی میکنند. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که حرمت خود و تنظیم هیجان با تعللورزی تحصیلی دانشجویان رابطه داشته و قادر به پیش بینی معنیدار آن هستند. با توجه به یافتهها، بهبود تنظیم هیجان و حرمت خود میتوانند امر پیشگیری از تعللورزی را تسهیل نمایند.
Akbari B, Alipour G, Yousefpour Karbasdehi I, Shah Alizadegan B. The role of self-esteem and emotion regulation in predicting student,s academic procrastination. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :1-10 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1958-fa.html
اکبری بهمن، علی پور گیتا، یوسف پور کرباسدهی اسماعیل، شاه علیزادگان بهاره. نقش حرمت خود و خودتنظیمی هیجان در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :1-10