[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش حرمت خود و خودتنظیمی هیجان در پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان
بهمن اکبری1 ، گیتا علی پور2 ، اسماعیل یوسف پور کرباسدهی2 ، بهاره شاه علیزادگان2
1- دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، Bakbari44@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی رشت
چکیده:   (602 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به دلایل مختلفی همواره در معرض تعلل­ورزی تحصیلی قرار دارند در این بین نقش عواطف، حرمت خود و توانایی در تنظیم هیجان حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر تعیین پیش بینی تعلل­ورزی تحصیلی براساس حرمت خود و تنظیم هیجان در دانشجویان بود.
روش: در این مطالعه مقطعی تعداد 150 دانشجوی پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1397 حضور داشتند که پس از انتخاب به روش نمونه­گیری­گیری تصادفی به پرسشنامه­های تعلل­ورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، حرمت خود روزنبرگ (1989) و تنظیم هیجانی گروس و جان (2003) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد بین نمره تعلل­ورزی تحصیلی با حرمت خود، نمره کل تنظیم هیجان و خرده مقیاس­های بازداری شناختی و ارزیابی مجدد شناختی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای بازداری شناختی و حرمت خود در مجموع 33 درصد از تغییرات تعلل­ورزی تحصیلی دانشجویان را پیش بینی می­کنند.
نتیجه­گیری: بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که حرمت خود و تنظیم هیجان با تعلل­ورزی تحصیلی دانشجویان رابطه داشته و قادر به پیش بینی معنی­دار آن هستند. با توجه به یافته‌ها، بهبود تنظیم هیجان و حرمت خود می‌توانند امر پیشگیری از تعلل­ورزی را تسهیل نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: اهمال کاری تحصیلی، حرمت خود، تنظیم هیجان، دانشجویان
متن کامل [PDF 443 kb]   (250 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/11/23 | پذیرش: 1398/2/22 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari B, Alipour G, Yousefpour Karbasdehi I, Shah Alizadegan B. The role of self-esteem and emotion regulation in predicting student,s academic procrastination. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :1-10
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1958-fa.html

اکبری بهمن، علی پور گیتا، یوسف پور کرباسدهی اسماعیل، شاه علیزادگان بهاره. نقش حرمت خود و خودتنظیمی هیجان در پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :1-10

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1958-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4704