1- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران 2- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران ، amir.torbati.86@gmail.cam
چکیده: (27356 مشاهده)
اهداف: چشمانداز در سازمان، توسط استراتژیها تحقق مییابد و این استراتژیها میتوانند توسط کارت امتیازی متوازن تبیین شوند. هدف از انجام این مطالعه، ارایه چارچوب مدل مفهومی تلفیقی از دو مدل کارت امتیازی متوازن ( BSC ) و مدل تعالی سازمان EFQM با استفاده از ماتریس ( QFD ) برای بهبود عملکرد مستمر در محیط دانشگاهی بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی برای گردآوری دادهها از تلفیق مطالعه اسنادی و میدانی (مصاحبه سازمانیافته و پرسشنامه) استفاده شد. پس از بررسی مفاهیم نظری به بررسی و مقایسه دو مدل پرداخته و نقاط قوت و ضعف دو مدل بیان و سپس مدل مفهومی مدیریت عملکرد با استفاده از تلفیق دو مدل ارایه شد. برای شناسایی اهداف استراتژیک با رویکرد کارت امتیازی متوازن و متناسب با چشمانداز تعیینشده، از دو پرسشنامه روایی و پایایی استفاده شد. برای تعیین روابط علت و معلولی اهداف و تلفیق دو مدل، از ماتریس گسترش عملکرد کیفیت استفاده شد.
یافتهها: پس از تعیین اهداف استراتژی و روابط بین آنها، با نظرخواهی از خبرگان، نقشه استراتژی دانشگاه رسم شد. همچنین پس از تعیین روابط بین اهداف BSC با معیارهای EFQM ، روابط بین آنها نیز توسط ماتریس QFD ترسیم شد.
نتیجهگیری: مدلهای ارزیابی متوازن و تعالی سازمانی EFQM در صورت تلفیق ، میتوانند چارچوب مناسبی را برای ارزیابی عملکرد فراهم نمایند. همراستاسازی این دو مدل، قادر است بهبود مستمر و افزایش بهرهوری در دانشگاه را در پی داشته باشد .
Ahmadvand A. M., Torbati A., Pourreza N., Naderi M., Fyruzshahi M.. Integrated model of the “balanced scorecard” and the “excellence model to improve organizational performance” a case study. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :51-58 URL: http://edcbmj.ir/article-1-196-fa.html
احمدوند علی محمد، تربتی امیر، پوررضا ناصر، نادری مهدی، فیروزشاهی محسن. مدل تلفیقی "کارت امتیازی متوازن" و "تعالی بهمنظور بهبود عملکرد"؛ مطالعه موردی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :51-58