هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیتهای بینالمللی شدن دانشگاههای دولتی شهر تهران در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بود.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته اکتشافی و بهرهگیری از روش کیفی تحلیل محتوا و نیز روش کمی انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی، صاحبنظرانواعضایهیئتعلمیدانشگاههاباآثارنوشتاریمرتبط،تجربهتدریسدردانشگاههایبینالمللی ویاتجربهتدریسدورههایآموزشیمرتبطبابینالمللی شدن، مدیراندفاتربینالمللیو رؤسایدانشکدههایبینالمللی دردانشگاههایدولتیشهرتهران بودند که تعداد 12 نفر از میان آنها بهصورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا آنجا ادامه یافت که دادهها به اشباع نظری رسیدند. برمبناییافتههایحاصلازتجزیهوتحلیلهایمرحلهکیفی،پرسشنامهپژوهشطراحی شدو درنمونهآماری250نفر ازاعضای هیئتعلمی و دانشجویان مقطع دکتری رشتههای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاههای علامه طباطبائی، تهران، الزهرا و تربیت مدرس که بهروشنمونهگیری نسبتی طبقهای انتخابشدهبودند،اجراودادههایکمیپژوهشگردآوریشد.
یافتهها: درنهایت یافتههای پژوهش در بخش کیفی نشان داد که فعالیتهای بینالمللی شدن دانشگاه شامل تبادل استاد و دانشجو و پژوهشگر، تعامل و همکاریهای علمی و پژوهشی، آموزش و پژوهش و خدمات بینالمللی، تبادل دانش و نظریه، ایجاد فرهنگ بینالمللی، جذب نخبگان، درآمدزایی و رقابت میباشد. نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که هر 8 مؤلفه فعالیتهای بینالمللی دانشگاه ازنظر اعضای هیئتعلمی دانشگاه و دانشجویان بهطور معناداری پایینتر از متوسط و در وضعیت نامطلوب قرار دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه فعالیتهای بینالمللی در دانشگاههای دولتی شهر تهران در حوزه علوم انسانی و اجتماعی از سطح پایینی برخوردار هستند، لذا به مدیران و متولیان دانشگاه پیشنهاد میشود با نظارت بیشتر بر فعالیتهای دفتر همکاریهای بینالملل دانشگاه بینالمللی شدن را با جدیت و رسمیت بیشتری دنبال کنند و دانشجویان و اساتید بیشتر با این پدیده روبهرو شوند.
jafari S. A Study of International Activities in the State Universities in Tehran, Iran. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :279-287 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1965-fa.html
جعفری سپیده. بررسی فعالیتهای بینالمللی دانشگاههای دولتی شهر تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :279-287