[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 50-45 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه دانش‌افزایی تخصصی مادران بر خلاقیت کودکان تیزهوش
غلامعلی افروز1 ، جمیل یزدان پناه2 ، حیدر کریمیان3
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، sartazen@gmail.com
3- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (19176 مشاهده)

  اهداف: متخصصان معتقدند میزان خلاقیت را می‌توان با ایجاد محیط مناسب خانوادگی افزایش داد. با توجه به این‌که دوران کودکی حساس‌ترین مرحله رشد خلاقیت است، خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین عنصر در شکل‌گیری خلاقیت به‌شمار می‌رود. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه دانش‌افزایی تخصصی مادران در قلمروی خلاقیت، بر رشد خلاقیت کودکان تیزهوش آنها در پایه دوم ابتدایی انجام شد.

  روش‌ها: این پژوهش نیمه‌آزمایشی در جامعه دانش‌آموزان کلاس دوم یکی از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران در سال 1386 انجام شد. نمونه این تحقیق 32 نفر بود که براساس نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش شامل تست هوش رنگی کودکان ریون و تست خلاقیت ژان‌لویی سلیه بود. طرح پژوهش شامل مراحل پیش‌آزمون، آموزش برنامه دانش‌افزایی تخصصی مادران، پس‌آزمون و مرحله پیگیری بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 15 تحلیل شد و از آزمون T همبسته و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.

  یافته‌ها: تفاوت نمره پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه آزمایش معنی‌دار (001/0= p ) بود، ولی در گروه کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0  ). مقایسه نمره گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیگیری تفاوت معنی‌داری نشان داد (001/0= p ) و عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهتر بود که نشانگر پایداری اثر مداخله پس از دو ماه بود.

  نتیجه‌گیری: والدین به‌عنوان عاملی اثرگذار، نقش موثری در خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارند. طراحی و تدوین برنامه آموزشی مناسب برای والدین و مشارکت آنان در برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدارس، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را به دنبال خواهد داشت.

واژه‌های کلیدی: خلاقیت، رشد خلاقیت، دانش‌افزایی تخصصی، هوش
متن کامل [PDF 227 kb]   (4567 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/8/5 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrooz Gh. A., Yazdanpanah J., Karimian H.. Effectiveness of mother’s expert knowlege inhancing program on thier genius children’s creativity. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :45-50
URL: http://edcbmj.ir/article-1-199-fa.html

افروز غلامعلی، یزدان پناه جمیل، کریمیان حیدر. اثربخشی برنامه دانش‌افزایی تخصصی مادران بر خلاقیت کودکان تیزهوش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :45-50

URL: http://edcbmj.ir/article-1-199-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710