1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، sartazen@gmail.com 3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (19176 مشاهده)
اهداف: متخصصان معتقدند میزان خلاقیت را میتوان با ایجاد محیط مناسب خانوادگی افزایش داد. با توجه به اینکه دوران کودکی حساسترین مرحله رشد خلاقیت است، خانواده بهعنوان بنیادیترین عنصر در شکلگیری خلاقیت بهشمار میرود. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه دانشافزایی تخصصی مادران در قلمروی خلاقیت، بر رشد خلاقیت کودکان تیزهوش آنها در پایه دوم ابتدایی انجام شد.
روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی در جامعه دانشآموزان کلاس دوم یکی از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران در سال 1386 انجام شد. نمونه این تحقیق 32 نفر بود که براساس نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش شامل تست هوش رنگی کودکان ریون و تست خلاقیت ژانلویی سلیه بود. طرح پژوهش شامل مراحل پیشآزمون، آموزش برنامه دانشافزایی تخصصی مادران، پسآزمون و مرحله پیگیری بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 15 تحلیل شد و از آزمون T همبسته و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافتهها: تفاوت نمره پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش معنیدار (001/0= p ) بود، ولی در گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0
). مقایسه نمره گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیگیری تفاوت معنیداری نشان داد (001/0= p ) و عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهتر بود که نشانگر پایداری اثر مداخله پس از دو ماه بود.
نتیجهگیری: والدین بهعنوان عاملی اثرگذار، نقش موثری در خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارند. طراحی و تدوین برنامه آموزشی مناسب برای والدین و مشارکت آنان در برنامههای آموزشی و تربیتی مدارس، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را به دنبال خواهد داشت.