1- گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- گروه میکروب شناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، mojganmehr20@yahoo.com
چکیده: (3850 مشاهده)
مقدمه: اخلاق حرفهای موضوعی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که اکثر حرفهها از جمله حرفه تدریس نیز، به دلیل اقتضائات ویژهای که دارد، نیازمند تدوین منشور اخلاق حرفهای مخصوص به خود هستند. این مطالعه با هدف تعیین رابطهی بین اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن (ویژگیهای شخصیتی، دانش تخصصی، روشهای تدریس، دانش روانشناختی، ارزشیابی استاندارد و قوانین آموزشی) با کیفیت تدریس در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد. روشها: از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل هستند، به تعداد 974 نفر بودند. حجم نمونه با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان 175 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اخلاق حرفه ای تدریس نجفی و همکاران (1393) و کیفیت تدریس سراج (2002) بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) انجام شد. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین اخلاق حرفهای و کیفیت تدریس اساتید رابطه معناداری وجود دارد (01/0>p ، 438/0=r) معنادار میباشد. به عبارت دیگر هر چه میزان اخلاق حرفهای در استادان بالاتر باشد، به احتمال بیشتری کیفیت تدریس آنها نیز بالاتر خواهد بود. نتایج معادله رگرسیونی نیز نشان داد که اخلاق حرفهای قدرت پیشبینی کنندگی کیفیت تدریس را دارد (مقدار پیش بینی 348/0)، به این معنا که در صورت ثابت بودن سایر شرایط با افزایش یک واحد در اخلاق حرفهای، کیفیت تدریس به اندازه 438/0 افزایش خواهد داشت. نتیجهگیری: اخلاق حرفهای استادان دانشگاه علوم پزشکی ارتش کیفیت تدریس آنها را تحت تأثیر قرار میدهد، بنابراین رعایت ملزومات حرفهای و اخلاقی اساتید در میزان کیفیت تدریس و اثربخشی یادگیری بهتر و مؤثرتر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش مؤثر است.
moradi doliskani M, Mohammadi mehr M. The Relationship between Professional Ethics and Teaching Quality among Faculty Members of Medicine Sciences Aja University. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :143-150 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2012-fa.html
مرادی دولیسکانی مرتضی، محمدی مهر مژگان. بررسی ارتباط بین اخلاق حرفهای و کیفیت تدریس در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارتش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :143-150