1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب ، mojallal.2006@yahoo.com 2- آموزش و پرورش
چکیده: (654 مشاهده)
مقدمه: پژوهش به عنوان یکی از مهمترین منابع شناخت و آگاهی انسانها از دیرباز نقش مهمی در توسعه جوامع و سازمانها داشته است. هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر یادگیری پژوهشمحور و ارائه الگوی مطلوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشتهی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در سال تحصیلی 96-97 است. روش کار: در این پژوهش، جامعه آماری تحقیق حاضر اساتید و دانشجویان رشتهی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب میباشد که تعداد آنها 421 نفر است. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 201 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته میباشد. در تحلیل این پژوهش از نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده گردیده است. نتایج حاصل از پایایی مقیاس و تحلیل عاملی اکتشافینشان میدهد که از 36 عامل اولیه شناسایی شده 34 عامل به عنوان عوامل مؤثر بر یادگیری پژوهشمحور مشخص و در 4 دسته (روش تدریس، جو و فرهنگ محیط، محتوای درسی و تجهیزات و امکانات) دستهبندی گردیده است.عوامل موثر بر یادگیری پژوهش محور، شامل چهار دسته: عوامل مربوط به روش تدریس، عوامل مربوط به جو و فرهنگ محیط، عوامل مربوط به محتوای درسی، عوامل مربوط به تجهیزات و امکانات میباشد که هر دسته از عوامل مختلف تشکیل شده است. پس از شناسایی عوامل در نهایت الگوی مطلوب برای یادگیری پژوهش محور از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشتهی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب ارائه گردید.
mojallal M A, asadzadeh S. Identifying and Ranking the Factors Affecting Researchers' Learning and Providing a Desirable Model from the Viewpoints of Professors and Nursing and Midwifery Students of Bonab Islamic Azad University. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :32-43 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2034-fa.html
مجلل محمدعلی، اسدزاده سینا. شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر یادگیری پژوهشمحور و ارائه الگوی مطلوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشتهی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :32-43