1- دانشگاه آزاد اسلامی مرند ، dr.ranjdoust@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی مرند 3- دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده: (1548 مشاهده)
مقدمه : برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در آموزش و یادگیری موثر دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. برای توجه به اهمیت آموزش زبان انگلیسی به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی لازم است یک برنامه درسی که بتواند کلیه نیازهای ضروری آموزش زبان انگلیسی را در خود جای دهد بایستی تدوین شود. لذا هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب زبان انگلیسی برنامه درسی دوره متوسطه اول بر اساس مولفه های مطلوب آموزش زبان انگلیسی به روش آنتروپی شانون است. روش کار: روش تحقیق ، تحلیل محتوا "آنتروپی شانون" می باشد که پردازش داده ها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می کند. آنتروپی در تئوری اطلاعات ، شاخصی است برای اندازه گیری عدم اطمینان که به وسیله ، یک توزیع احتمال بیان می شود. محتوای طرح از نظر پاسخگو (کتب زبان انگلیسی متوسطه اول) و هفت مولفه اصلی و 45 مولفه فرعی آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها : نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که بررسی کتابهای زبان انگلیسی دوره اول متوسطه ، مولفه مربوط به راهکارهای یادگیری انگلیسی با 1391 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده ، و کمترین مقدار مربوط به چالش ها و آسیب های یادگیری زبان انگلیسی با صفر فروانی است. نتیجه گیری : در محتوای کتاب های درسی رسمی به برخی مولفه های آموزش زبان انگلیسی کمتر و یا اصلا توجهی نشده است ، در حالی که طراحی ، اجرا و اداره برنامه های آموزش زبان انگلیسی در عرصه تعلیم و تربیت از اولویت خاصی برخوردار است.
Ranjdoust S, Ahmadi K, Azimi M. Title: Content analysis of English high school textbooks based on Shannon entropy method. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :523-535 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2036-fa.html
رنجدوست شهرام، احمدی خدیجه، عظیمی محمد. تحلیل محتوای کتب برنامه درسی زبان انگلیسی دوره متوسطه اول بر اساس روش آنتروپی شانون. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :523-535