[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1398 ) ::
جلد 12 شماره 6 صفحات 35-28 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری پایه های اول و دوم ابتدایی
غلامحسین حسینی دشت بیاض1 ، حسین جناآبادی 2، علی فرنام
1- آموزش و پرورش
2- ، hjenaabadi@ped.usb.ac,ir
چکیده:   (4585 مشاهده)
مقدمه: اخیراً توجه زیادی به دانش آموزانی که چالش¬هایی در یادگیری دارند متمرکز شده است. والدین و مربیان از همان اوایل دوره پیش دبستانی شاهد سردرگمی برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن هستند که به عنوان تکلیف به آنها داده می شود، به همین جهت حوزه اختلال یادگیری موقعیتی ویژه دارد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری پایه های اول و دوم ابتدایی استان خراسان جنوبی انجام شد.
روشها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه های اول و دوم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری خراسان جنوبی در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بود و مرکز اختلالات یادگیری قاین به عنوان نمونه و مکان اجرای آزمایش انتخاب شد. تعداد ۲۴ نفر از  دانش آموزان به روش نمونه¬گیری داوطلبانه انتخاب شدند. سپس با توجه به نمرۀ بدست آمده از نمره هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه به صورت همتا درگروه‌های ۱۲ نفری آزمایش و کنترل قرارگرفتند. گروه آزمایش در۱۵ جلسه ۶۰ دقیقه ای  مورد آموزش کارکردهایی اجرایی قرار گرفت. داده¬ها با استفاده از نرم افزارSPSS-۲۳   و با  روش تحلیل کواریانس  تحلیل شدند. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین های گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای استدلال کمی، دانش،  استدلال سیال و نمره کلی عملکرد اجرایی تفاوت معنی¬داری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش کارکردهای اجرایی باعث افزایش میانگین استدلال کمی(۱۲/۳۴±۱۱۱/۳۳)، دانش (۱۶/۶۷±۱۱۰/۱۶)، استدلال سیال (۱۶/۹۶±۱۱۰/۵۰)  و نمره کلی عملکرد اجرایی (۳۸/۷۹±۳۳۲/۰)،  در مرحله پس آزمون شد. 
نتیجه‌گیری: بنابراین پیشنهاد می¬شود آموزش و پرورش  با برگزاری کارگاه¬های آموزشی با هدف آشنایی اثربخشی کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانه های  ناتوانی های یادگیری دانش آموزان برای معلمان اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: عملکرد اجرایی، استدلال کمی، استدلال سیال، دانش، دانش آموزان، ناتوانی‌های یادگیری
متن کامل [PDF 553 kb]   (1193 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/1/26 | پذیرش: 1398/2/23 | انتشار: 1398/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinidashtbayaz G H, Jenaabadi H, Farnam A. Effectiveness of training of executive functions on the performance of quantitative reasoning, knowledge, and fluid reasoning among students with learning disabilities in the first and second grades of elementary school. Educ Strategy Med Sci 2020; 12 (6) :28-35
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2069-fa.html

حسینی دشت بیاض غلامحسین، جناآبادی حسین، فرنام علی. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری پایه های اول و دوم ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (6) :28-35

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2069-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645