[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1388 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 16-15 برگشت به فهرست نسخه ها
آینده نگری در نظام های آموزشی با رویکرد سازمانی
محمدصادق حمید‌زاده1 ، کوروش فتحی ‌واجارگاه
1- ، MS-hamidzade@yahoo.com
چکیده:   (22026 مشاهده)

  مقدمه. آموزش باید متوجه آینده باشد و به چشم­اندازهای آینده بنگرد، زیرا اگر آینده را نشناسیم و نتوانیم آن را تعریف یا ترسیم نماییم، چگونه می‏توانیم ورودی‏های جدید سازمان را برای دنیای ناشناخته فردا تربیت کرده و آماده سازیم؟ از این­رو، از با اهمیت‏ترین مبانی‏ برنامه‏ریزی آموزشی، پیش‏بینی و آینده­نگری وقایع و فعالیت سازمان­ها است. پیش­بینی در چارچوب برنامه‏ریزی آموزشی و استراتژیک به­منظور ایجاد حیات درازمدت و ترسیم افق برنامه‏ها، فعالیت‏ها و منابع در هر سازمان لازم و ضروری است. پیش‏بینی، شناخت محیط آتی و عوامل موثر بر آن و یافتن تهدیدها، تنگناها، موقعیت‏ها و فرصت­های سازمان در آن محیط است. از این‏رو، آگاه بودن نسبت به فرصت‏های‏ آتی داخل و خارج از سازمان، نقطه آغاز برنامه‏ریزی آموزشی است و عدم توجه به آن، محصول برنامه‏ریزی آموزشی را با آسیب­پذیری روبه­رو می‏سازد. این مقاله مروری به تشریح ‏و بسط نقش پیش­بینی و آینده‏نگری و تبیین مدل tows در برنامه‏ریزی استراتژیک آموزشی پرداخته است.

  نتیجه­گیری. اگر قرار باشد که محصول برنامه‏های آموزشی، بر موقعیت‏های جدید منطبق یا مسلط شوند، چالش‏ها و چشم­انداز آینده سازمان باید در مرحله نیازسنجی آموزشی تا حد امکان روشن و تبیین گردند.

واژه‌های کلیدی: آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، آموزش، مدل ماتریسی tows، سازمان
متن کامل [PDF 153 kb]   (7209 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1388/2/20 | انتشار: 1388/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidzade M. S., Fathi Vajargah K.. Futurism in the educational systems with the organizational approach. Educ Strategy Med Sci 2009; 2 (1) :15-16
URL: http://edcbmj.ir/article-1-21-fa.html

حمید‌زاده محمدصادق، فتحی ‌واجارگاه کوروش. آینده نگری در نظام های آموزشی با رویکرد سازمانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (1) :15-16

URL: http://edcbmj.ir/article-1-21-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4700