[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر زنجان
فاطمه ملایی1، مسعود حجازی2، مجید یوسفی افراشته3، ذکرالله مروتی3
1- دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد زنجان
2- دانشگاه ازاد زنجان
3- دانشگاه زنجان
چکیده:   (786 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی است.
روشها: بدین منظور از روش توصیفی- همبستگی استفاده شده­است. جامعه پژوهش، دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه زنجان در سال تحصیلی97- 1396 بود، که از تعداد 4834 دانش­آموز  به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای نسبتی 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده‌ها از طریق پرسش­نامه­های سرزندگی تحصیلی، خوش­بینی تحصیلی و انعطاف­پذیری شناختی انجام­گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزارهای  LisreL8/88 و  spss 18انجام شد.
یافته‌ها: یافته­های پژوهش حاکی از برازش مدل و تایید کلیه فرضیه­های پژوهش، بجز یک مورد بود. مدل پیشنهادی نشان­ داد خوش­بینی­تحصیلی از طریق میانجی­ انعطاف­پذیری شناختی (بصورت غیرمستقیم) با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنی‌دار دارد (01/0>p). تحلیل همبستگی نشان داد بین خوش­بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد (05/0>p)، در حالی­که در مدل، رابطه معنی‌داری بین این دو متغیر مشاهده نشد. همچنین بر اساس مدل مشاهده شد که بین خوش­بینی تحصیلی و انعطاف­پذیری شناختی، و نیز بین انعطاف­پذیری شناختی و سرزندگی تحصیلی  رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0>p).
نتیجه‌گیری: یافته­های به دست­آمده بر نقش خوش­بینی تحصیلی در انعطاف­پذیری شناختی دانش­آموزان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید می­کند .یافته­های پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیده­است.
واژه‌های کلیدی: سرزندگی تحصیلی، خوش بینی تحصیلی، انعطاف‌پذیری شناختی
متن کامل [PDF 500 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/2/13 | پذیرش: 1398/3/19 | انتشار: 1399/2/21
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mollaei F, Hejazi M, Yosefi Afrashteh M, Morovvati Z. Mediating Role of Cognitive Flexibility on Relation of Academic Optimism, with Academic Vitality, Among High School Girl Students of Zanjan. Educ Strategy Med Sci. 2020; 13 (1) :43-52
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2103-fa.html

ملایی فاطمه، حجازی مسعود، یوسفی افراشته مجید، مروتی ذکرالله. نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر زنجان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (1) :43-52

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2103-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227