1- دانشگاه پیام نور ، akbar.rezai229@gmail.com 2- شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (4226 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر نقش نظریههای ضمنی هوش، حمایت از خودمختاری و باورهای معرفتشناختی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان بود. روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با توجه به نوع پژوهش و تعداد متغیرهای مورد مطالعه از جامعه مورد مطالعه تعداد 400 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، باورهای ضمنی هوش عبدالفتاح و ییتس (2006)، حمایت از خودمختاری بلک و دسی (2000) و باورهای معرفت شناختی شومر (1990) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین باورهای افزایشی هوش و حمایت از خودمختاری با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سریع بودن یادگیری و ذاتی بودن باورهای معرفت شناختی با درگیری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای باورهای هوشی، حمایت از خودمختاری و باورهای معرفتشناختی قادرند تغییرات متغیر درگیری تحصیلی را در دانشجویان پیشبینی کنند. نتیجهگیری: بنابراین توجه به باورهای هوشی، خودمختاری و باورهای معرفتشناختی نقش مهمی در درگیری تحصیلی دارند.
Rezaei A, bahadorikhosroshahi J. The Role of Implicit Intelligence Theories, Supporting Autonomy and Epistemological Beliefs in Predicting Academic Engagement of Students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (1) :33-42 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2125-fa.html
رضایی اکبر، بهادری خسروشاهی جعفر. نقش نظریه های ضمنی هوش، حمایت از خودمختاری و باورهای معرفت شناختی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (1) :33-42