[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) ::
جلد 16 شماره 6 صفحات 623-614 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های دوره اول متوسطه از نظر توجه به مؤلفه‌های رشد اخلاقی
آذر عباس زاده1 ، شهرام رنجدوست 2، محمد عظیمی3
1- دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
2- گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. ، dr.ranjdoust@gmail.com
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده:   (244 مشاهده)
مقدمه: پرداختن به مقوله رشد اخلاقی در کتب درسی دوره اول متوسطه، که دانش آموزان این دوره تحصیلی، به لحاظ سنی در مرحله حساسی قرار دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌های دوره اول متوسطه از نظر توجه به مؤلفه‌های رشد اخلاقی، انجام شده است.
روش ‌ها: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای« آنتروپی شانون» که پردازش داده‌ها را در بحث تحلیل محتوا، با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می‌کند، استفاده شده است. واحد تحلیل، متن‌، پرسش‌ها و تمرین‌ها بوده و محتوای کتابهای درسی دوره اول متوسطه، بر اساس 7 مؤلفه اصلی و 14 مؤلفه فرعی رشد اخلاقی، در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که، مؤلفه خودسازی درونی و تهذیب نفس با 90 مورد، بیشترین فراوانی و مؤلفه خودپیروی با 0 مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. و همچنین بیشترین ضریب اهمیت، مربوط به مؤلفه خودسازی درونی و تهذیب نفس( 0.121) و کمترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه خودپیروی (0.00006 ) بوده است.
نتیجه گیری: یافته‌های حاصل از فراوانی مؤلفه ها نشان داده است که مؤلفه های رشد اخلاقی در کتاب‌های دوره اول متوسطه از توزیع نرمال برخوردار نیست؛ به طوری که متأسفانه در حد خیلی کم به مؤلفه های رشد اخلاقی، پرداخته شده است. لذا لازم است در تدوین کتاب‌های درسی دوره اول متوسطه به مؤلفه های رشد اخلاقی بیشتر توجه شود.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، رشد اخلاقی، مؤلفه های رشد اخلاقی، کتاب های درسی، دوره اول متوسطه
متن کامل [PDF 410 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/2/30 | پذیرش: 1400/5/22 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh A, Ranjdoust S, Azimi M. The Analysis of the Contents of the Junior Secondary School Textbooks Considering the Components of Moral Growth. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (6) :614-623
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2154-fa.html

عباس زاده آذر، رنجدوست شهرام، عظیمی محمد. تحلیل محتوای کتاب‌های دوره اول متوسطه از نظر توجه به مؤلفه‌های رشد اخلاقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (6) :614-623

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2154-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652