[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 522-513 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای مطالعه بر میزان خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی
زهرا طاهری1 ، رحیم مرادی 2
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک ، r-moradi@araku.ac.ir
چکیده:   (946 مشاهده)
مقدمه: داشتن مهارت های مناسب و صحیح مطالعه، گامی اساسی برای مداخلات آموزشی بخصوص در حوزه علوم پزشکی است پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای مطالعه بر میزان خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.
روش‌ها: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمونپس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان رشته دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی  98-97  تشکیل می دادند که به روش نمونه گیری تصادفی هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و در دوگروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. در این پژوهش به منظور اجرای مداخله، از پکیج آموزش مهارت­های مطالعه متولی (1392) و برای سنجش میزان خودکارآمدی از پرسشنامه خودکارآمدی موریس (2001) استفاده شد.  به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده گردید.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت های مطالعه بر افزایش خودکارآمدی دانشجویان رشته دندانپزشکی در مولفه‌های اجتماعی، تحصیلی و هیجانی تاثیر معناداری دارد (0001/0=p). در نتیجه براساس نتایج بدست آمده می توان گفت استفاده از مهارت­ها و روش­های صحیح مطالعه می تواند در رشد خودکارآمدی دانشجویان تاثیرگذار باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت راهبردهای مطالعه برای دانشجویان رشته دندانپزشکی، برگزاری دوره‌های آموزشی در این خصوص می تواند در بهبود و اصلاح فرایند یادگیری و همچنین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، راهبردهای مطالعه، خودکارآمدی، دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی
متن کامل [PDF 1534 kb]   (1450 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/3/1 | پذیرش: 1398/3/13 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri Z, Moradi R. The Effectiveness of Study Strategies Training on Self -efficacy of University of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :513-522
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2163-fa.html

طاهری زهرا، مرادی رحیم. اثربخشی آموزش راهبردهای مطالعه بر میزان خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :513-522

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2163-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660