مقدمه:اضطراب و نگرانی عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا روشهای درمانی مختلفی از جمله ایمنسازی روانی و آموزش توجه برای کاهش اضطراب و نگرانی از سوی پژوهشگران پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه و بررسی اثربخشی این دو روش درمانی بر نگرانی و اضطراب دانشآموزان نوجوان استعداد درخشان مراغه بود. روشها:این پژوهش، یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان نوجوان استعداد درخشان شهر مراغه تشکیل دادند. از جامعه مذکور تعداد 45 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در سه گروه جایگزین شدند. دو گروه درمانی، درمانهای فوق را دریافت کردند و برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای نگرانی پنسیلوانیا(میر و همکاران، 1990)و پرسشنامهی اضطراب (بک و همکاران 1998) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش از طریق تحلیل واریانس چند عاملی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان در مقایسه با لیست انتظار، موفق به کاهش علایم دانشآموزان(0001/0p<) شد. همچنین نتایج نشان داد تکنیک آموزش توجه در متغیر نگرانی بیشتر از درمان ایمنسازی موثر بود. نتیجهگیری:به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت، هر دو روش آموزش توجه و ایمنسازی روانی در کاهش شدت نگرانی اثر بخش بودند و تکنیک آموزش توجه میتواند به عنوان یکی از تکنیکهای موثر در کاهش نگرانی دانشآموزان در نظر گرفته شود.
HASHEMI Z. Comparison of the Effectiveness of Attention Training Techniques and Mental Immunization Training in Anxiety and Worry of Adolescents. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :240-249 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2218-fa.html
هاشمی زهره. مقایسه اثر بخشی تکنیک آموزش توجه و آموزش ایمنسازی روانی بر اضطراب و نگرانی نوجوانان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :240-249