[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 295-305 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی چالش‌های دانشجویان بین‌المللی دانشگاه یزد بر اساس نظریه داده بنیاد
سعدی سلطانی1 ، محسن شاکری 2، مهدی سبک رو1
1- دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد ، shakerimohsen@yazd.ac.ir
چکیده:   (56 مشاهده)

مقدمه: از دو دهه اخیر، دانشجویان بین‌المللی و مسائل آنها جزء جدا ناشدنیبین المللی ­سازی دانشگاه‌ها است. درنتیجه شناخت و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان بین­ المللی و تلاش برای جذب آنها در دانشگاه مقصد از جمله اهداف سیاسی و اقتصادی آموزش عالی کشور است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش­های دانشجویان بین­ المللی دانشگاه یزد تعیین شد.

روش کار: رویکرد پژوهش «کیفی» و روش پژوهش «نظریه مبنایی» بود. گروه هدف شامل دانشجویان بین ­المللی دانشگاه یزد بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته» بود. مصاحبه­ها تا 18 مورد انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. داده‌ها به شیوه «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار داده­ها، از روش «سه سوسازی» استفاده ‌شد.

نتایج: در مجموع یافته ­ها مؤید ابعاد شش گانه نظریه مبنایی بود. مقوله­ های شکل دهنده چالش­های دانشجویان بین ­الملل دانشگاه یزد و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل موجبات علّی (6 مقوله)، مقوله محوری (چالش بدو ورود و سازگاری)، راهبرد (5 مقوله)، شرایط محیطی (2 مقوله) ویژگی­های زمینه ای (5 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) می­ شود.

نتیجه گیریبا در نظر گرفتن ویژگی­های زمینه ­ای و شرایط محیطی، از طریق راهبردهای توجه، راهنمایی و مشاوره با دانشجویان بین ­المللی، انگیزش دانشجویان، ارتباطات و همکاری­های دانشگاهی، تلاش مضاعف و مشارکت دانشجویان بین ­المللی می­توان شاهد پیامد­های رضایتمندی دانشجویان بین المللی، وفاداری به دانشگاه و پیشرفت تحصیلی آن­ها بود.

واژه‌های کلیدی: چالش‌های دانشجویان بین‌المللی، رویکرد پژوهش کیفی، روش پژوهش نظریه مبنایی.
متن کامل [PDF 578 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1398/3/28 | پذیرش: 1398/5/12 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani S, Shakeri M, Sabokro M. Examining International Students’ Challenges at Yazd University based on Grounded Theory Research. Educ Strategy Med Sci. 2020; 13 (4) :295-305
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2224-fa.html

سلطانی سعدی، شاکری محسن، سبک رو مهدی. واکاوی چالش‌های دانشجویان بین‌المللی دانشگاه یزد بر اساس نظریه داده بنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :295-305

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2224-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241