[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 229-239 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی پیشایندهای موفقیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر
حسین نامدار‌1 ، محمد صاحب الزمانی 2، نادر قلی قورچیان1
1- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، m_szamani@yahoo.com
چکیده:   (42 مشاهده)
مقدمه: بهسازی شرایط ارتقای موفقیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر جزو مسئولیت‌های اساسی مدیران دانشگاه‌ها و بنیاد شهید و امور ایثارگران به شمار می‌رود. در این راستا پژوهش حاضر به شناسایی، طبقه‌بندی، رتبه‌بندی و ارزیابی وضعیت موجود عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران پرداخته است.
روشها: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی است و در زمره پژوهش‌های کمی- کیفی قرار می‌گیرد. ارائه الگو با رویکرد استقرایی و با روش دلفی انجام شده است. بدین منظور از 20 نفر از خبرگان رشته‌های علوم تربیتی و مدیریت آموزش عالی و همچنین مدیران و کارکنان بنیاد شهید انقلاب اسلامی طی سه مرحله نظرسنجی شده است. آزمون الگو با روش‌های تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با کمک نرم‌افزار پی.ال.اس انجام شده است. جامعۀ آماری این بخش نیز شامل دانشجویان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ آزاد اسلامی در شهر تهران به تعداد 1217 نفر بوده است که از میان آنها 386 نفر به ‌صورت تصادفی به‌ عنوان نمونه آماری انتخاب شده‏اند. ابزار گردآوری داده‏ها نیز پرسشنامه‏ای محقق‌ساخته بوده است. برای ارزیابی وضعیت موجود ارکان این الگو در جامعه هدف نیز از آزمون تی تک‌نمونه‌ای با استفاده از نرم¬افزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است.
یافته‌ها: الگوی ارائه شده شامل چهار بعد اصلی بوده است: عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل آموزشی و تسهیلات و امکانات. اعتبارسنجی الگو نیز توان تبیین‌گری مناسب عوامل چهارگانه شناسایی شده بر موفقیت تحصیلی این دانشجویان را تایید کرده است.
نتیجه‌گیری: بهسازی وضعیت موجود عوامل ارائه شده در قالب این الگو توسط مدیران دانشگاه و بنیاد شهید انقلاب اسلامی می‌تواند به پرورش این دانشجویان برای ایفای نقش موثرتر در جامعه یاری رساند. توجه به ضریب تاثیر و وضعیت موجود این عوامل می‌تواند به ارتقای اثربخشی این اقدامات کمک کند.
واژه‌های کلیدی: موفقیت تحصیلی، دانشجویان شاهد و ایثارگر، عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل آموزشی، تسهیلات و امکانات
متن کامل [PDF 534 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/5/13 | انتشار: 1399/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namdar H, Sahebzamani M, Ghoorchian N. Introducing a Model of Antecedents of Educational Success of Martyrs and Veterans Students. Educ Strategy Med Sci. 2020; 13 (3) :229-239
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2247-fa.html

نامدار‌ حسین، صاحب الزمانی محمد، قورچیان نادر قلی. ارائه الگوی پیشایندهای موفقیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :229-239

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2247-fa.html



دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218